Dvd-recensie: ''t Schaep Ahoy'

Dvd-recensie: ''t Schaep Ahoy'

Prima uitgave van een liedjesserie.

Cast: Pierre Bokma (Kootje de Beer), Marc-Marie Huijbregts (Lucas Blijdschap), Loes Luca (Doortje Lefevre), Georgina Verbaan (Lena Braams), Ton Kas (Arie Balk) | Jaren: 2015 | Release: KRO

In 1969 zond de KRO de reeks 's Schaep met de 5 Pooten uit. De komische serie draaide om de stamgasten van een buurtcafé in Amsterdam, waar de nieuwste roddels doorgenomen werden. Pas in 2009 werd een nieuwe reeks gemaakt, onder de titel 's Vrije Schaep. Met een nieuwe cast en nieuwe verhaallijnen, was de serie een groot succes en kwamen er nog twee nieuwe seizoenen. 't Schaep Ahoy is het vierde vervolg op de originele serie.

Door krijgt van Kootje een cruise aan boord van een MS Alexander door eigen land cadeau. De privacy van dit romantische bedoelde uitje is al snel ver te zoeken wanneer hun Amsterdamse vrienden ook aan boord blijken te gaan. Wanneer kort na het uitvoeren de kapitein met hartklachten het schip horizontaal verlaat, is het Arie die, na luidkeels aandringen van Riek, het roer overneemt.

In acht afleveringen varen Door, Kootje en hun vrienden langs onder meer Volendam, Maastricht, Deventer en de Friese meren. Ook in deze reeks zingen ze weer tal van bekende Nederlandse liedjes, zoals Dromen zijn bedrog (Marco Borsato), Terug naar de kust (Maggie MacNeal), Het is een nacht (Guus Meeuwis) en een Volendamse palingsound-medley.

Er was iets opmerkelijks aan de hand met de kijkcijfers van deze nieuwe reeks van 't Schaep. De eerste aflevering werd nog door 1,7 miljoen Nederlanders bekeken, maar direct daarna liep het aantal kijkers snel terug. De tweede aflevering trok bijvoorbeeld nog maar 1,4 miljoen mensen naar NPO1 en de laatste aflevering van het seizoen was nog goed voor 1 miljoen kijkers. Een flinke terugval dus, die vermoedelijk te wijten valt aan de overdreven typetjes die dit seizoen wel heel sterk aangezet zijn. Op diverse websites zijn daar negatieve reacties over te lezen.

DVD: 'T Schaep Ahoy | Duur: 500 min. | Release: juni 2015 | Video: 16:9 | Audio: Nederlands Dolby Digital 5.1 | Discs: 3x DVD| EAN: 8-711983-963689 | Met dank aan: Just Entertainment

De serie 't Schaep Ahoy is in Nederland enkel verkrijgbaar op Dvd. De drie schijven worden in een dubbeldikke Dvd-hoes geleverd met daar een nette slipcover omheen. Het ontwerp van de cover en de Dvd-hoes zijn identiek, dus je hoeft ook op de achterkant van de hoes niets nieuws te verwachten. In de hoes tref je verder de drie op elkaar gestapelde schijven aan.

's Schaep Ahoy is gemaakt voor de publieke omroep, waarbij audio en beeld van hoog niveau zijn. Niet gek ook, want er is in de show een belangrijke rol weggelegd voor veel liedjes van weleer. Daar past de Dolby Digital 5.1 soundtrack dus goed bij en het is te prijzen dat Just Entertainment voor een dergelijke sound gekozen heeft. Verder is het beeld ook goed, met een 16:9 verhouding. Extreem scherp is de boel niet, maar echt iets te klagen is er niet. Het sfeertje zit er juist wel lekker in, mede door de prachtige sets.

Of er nog een nieuwe en zesde reeks komt is nog niet zeker. "Het is nog volstrekt onduidelijk of er een nieuwe serie komt," liet een woordvoerder van de KRO recent weten. "Maar de opnames zijn doorgaans in de zomer, omdat alle acteurs dan tijd kunnen vrijmaken van hun andere projecten." Mocht er nog een reeks komen, zal deze in het najaar van 2016 pas te zien zijn.