Wat vinden jullie van de blacklist?

Topic gestart door Danieljackson op 09-12-2015

Zelf vind ik het een geslaagde serie James Spader doet z'n werk goed. Als een gevaarlijk iemand met veel humor. Elke aflevering heeft wel iets van verhaal. Toch blijft het een crime-serie maar vind ik het goed dat ze niet teveel op James' Raymond Reddington's "vrienden" focussen (vanwege zijn criminelen bondgenoten zeg maar kent hij zowat iedereen) anders zou het te makkelijk worden. Maar er is wel 1 nadeel wat je als kijker toch blijft zien. Ze zijn altijd in hun eentje als er wat gebeurt. (spoiler alert) Zijn veel mensen aan overleden in de serie of bijna. Het verhaal blijft ook altijd geheim is Raymond nou wel of niet (spoiler alert) de vader van Elizabeth Keen. En elke keer als je denkt dat ie het is dan denk je daarna weer van niet vanwege wat ie zegt en hoe die doet. Het verhaal gaat ook niet te snel in elke aflevering en ook niet te langzaam krijt van mij een 9,5 op schaal van 10

Reacties (12)

Greaterfool op 10-12-2015 00:57

Ik heb het meerendeel van seizoen 1 gezien, James Spader is briljant, maar het acteer werk van de rest van de cast is te houtig, de episodes zijn mij iets te formule-achtig en de dialoog en plot zijn soms vergezocht.
6/10. Zou niet verder kijken.
Misschien aan te raden aan fans van James Spader of spionageseries.

Danieljackson op 10-12-2015 07:54

Oke, maar wat bedoel je met formule achtig

Greaterfool op 10-12-2015 15:28

Dat de episodes iets te veel op elkaar gaan lijken qua verhaal structuur, er word teveel gebruik gemaakt van Deus Ex Machina. Dit geld ook voor shows zoals CSI of House.

Danieljackson op 12-12-2015 18:42

Deus Ex Machina?

Tweemaalh op 13-12-2015 09:50

Deus ex machina (Latijn voor "God uit een machine") betekent een onverwachte en daardoor ook onlogische en ongeloofwaardige ontknoping in een verhaal. In de tijd van de Grieken en Romeinen werd dit al gebruikt. Als schrijvers toen niet verder konden werd er een god in het verhaal geïntroduceerd die het allemaal oploste.

Ik heb een paar afleveringen van het eerste seizoen gezien. James Spader was inderdaad top, maar de rest van de cast viel tegen. Ook vond ik de verhaallijnen nou niet heel erg boeiend.

Vevie op 13-12-2015 11:50

Yep, typische guilty pleasure serie. Precies wat Greater Fool en Tweemaal zeggen. Kijkers die houden van procedurals zullen het waarschijnlijk kunnen waarderen. Kijkers die niet houden van procedurals en levensgroot lijkende problemen die in een episodisch format te vaak op onlogische of onrealistische manier worden opgelost, moeten hier absoluut niet zijn. Ik zelf kijk altijd een aantal 'verstand op nul' series ernaast ter ontspanning. Het 'betere' werk, daar heb ik ook niet altijd zin in. Natuurlijk geeft de kijkervaring veel meer voldoening, maar soms wil je ook ontspannen. Daarvoor dienen series als The Blacklist. Het gaat pas fout, denk ik, wanneer dit soort series worden vergeleken met series die echt wat te zeggen hebben en ├ęcht wat neerzetten. Het cijfer 9,5 mag een ieder geven, het gaat mij nooit echt om cijfers. Maar als deze serie bijv een 9,5 is, wat zijn series als Breaking Bad, Fargo, The Wire etc dan? Een serie als The Blacklist zou ik nooit hoger dan tussen de 6-7 geven. Maar dat ben ik, wat een ander doet dat is aan hen.

Danieljackson op 13-12-2015 19:02

Ik vind het verhaal geweldig vaak echte dingen die je gewoon niet verwacht maar een serie zoals de Blacklist heeft hier tijd nodig net zoals Homeland (niet heel goed mee te vergelijken maar hier waren ook soms onverwachte dingen die ontzettend raar maar ontzettend gaaf was) als ze namelijk dat meteen doen dan gaan er veel minder mensen kijken omdat ze het toch al weten.

Greaterfool op 13-12-2015 23:38

"Het cijfer 9,5 mag een ieder geven, het gaat mij nooit echt om cijfers. Maar als deze serie bijv een 9,5 is, wat zijn series als Breaking Bad, Fargo, The Wire etc dan? Een serie als The Blacklist zou ik nooit hoger dan tussen de 6-7 geven. Maar dat ben ik, wat een ander doet dat is aan hen."

Ik vind dit sowieso het verschil tussen Netwerk tv zenders (Fox, NBC, ABC, CBS etc) en Kabel TV zenders (HBO, Showtime, Cinemax etc.). De meeste zooi die je op Netwerk TV ziet zijn 13 in een dozijn shows, zoals CSI, NCIS enzo. Je ziet wel dat NBC en Fox wel de kant van HBO enzo opgaan met shows zoals Hannibal, Wayward Pines en Aqaurius, maar die presteren niet zo goed als de eerder genoemde zooi. Terwijl HBO en Showtime keer op keer kwalitatieve en uitdagende series kunnen leveren. Ik denk dat censuur hier ook wel een factor in zal spelen.

Vevie op 15-12-2015 16:32

HBO en Showtime kunnen deze kwaliteit leveren, omdat zij minder afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, zij geen rekening hoeven te houden met de Amerikaanse organisatie die de netwerkzenders censureren en omdat zij een ander businessmodel hebben. Zij produceren seizoenen van dertien afleveringen (of minder). Met kortere seizoenen is het makkelijker om de kwaliteit te bewaren, al hoewel Showtime er dan alsnog veel problemen mee heeft om over meerdere seizoenen kwaliteit te leveren.

Daarbij maken de netwerkzenders series voor de massa en kabelzenders series voor bepaalde niches. Als het dan enorm aanslaat is het natuurlijk mooi meegenomen. Het gaat bij netwerkzenders om het aantrekken van een zo groot mogelijk publiek, de kwaliteit is (volgens de mening van velen, die bijv deze series idd dertien in een dozijn series noemen) wellicht meer bijzaak. En wanneer ze dan een ambitieuze serie, of een diepgaandere serie hebben (Hannibal, American Crime, Parenthood) dan worden ze amper bekeken.

Als hoofd van een netwerkzender zou ik ook veel liever gaan voor de The Big Bangs, de Empires en de NCIS'jes. Het is dus een beetje dubbel. Aan de ene kant veroordelen wij serieliefhebbers die houden van het 'betere werk' de netwerkzenders voor dit soort series, maar aan de andere kant zijn dit ook juist de series waar dit soort zenders van leven en waar het hen om te doen is.

Serieaddict56 op 23-02-2016 21:09

Ik volg the blacklist vanaf dag 1 in Amerika maar moet toch wel eerlijk bekennen dat het mijn aandacht niet meer zo heeft al om al blijft het een goede serie maar toch......gemengde gevoelens

Menofstyle op 04-05-2016 22:27

ja leuke serie kijkt wel weg maar niet super interessant
even voor tussen door als je niks te doen hebt

Shellghost op 10-05-2016 18:38

Ben zeer benieuwd welke lijn het verhaal nu gaat volgen. (spoiler alert) Zou ze nog leven of is ze echt dood? Seizoen 4 is al aangekondigd, dus er gaat onvermijdelijk een cliffhanger komen vrees ik.