DVD-recensie: 'Inspector Morse' seizoen 1

Een goede uitgave, maar ietwat kaal en standaard.

Cast: John Thaw (Chief Inspector Morse), Kevin Whately (Detective Sergeant Lewis), James Grout (Chief Superintendent Strange) | Jaren: 1987 - 2000| TV-release: BBC / KRO

13 jaar liep de Britse serie Inspector Morse, die gebaseerd werd op de boekenreeks van schrijver Colin Dexter. Tussen 1987 en 2000 verschenen 33 afleveringen van elk ongeveer anderhalf uur over de oude Britse politie-inspecteur. Nu is er een DVD-uitgave van de eerste drie afleveringen van de serie.

Inspector Morse is gebaseerd op de reeks detectiveromans van Colin Dexter en heeft zelfs binnen de rijke Britse crimetraditie een speciale status verworven. In dit eerste seizoen maken we kennis met de flamboyante speurder (Thaw) en zijn liefde voor muziek, bier en zijn klassieke Jaguar Mark II. Met zijn betrouwbare assistent Lewis (Whately) onderzoekt Morse de meest fascinerende moordzaken in en rond de statige universiteitsstad Oxford.

Zo wordt het duo in de eerste aflevering geconfronteerd met de verdachte zelfmoord van een vriendin van Morse. Vervolgens komen ze na een moord ook nog een mogelijk geval van examenfraude op het spoor. En in de derde aflevering lijkt er een gevaarlijke psychopaat actief, die in korte tijd meerdere slachtoffers maakt.

DVD: Inspector Morse seizoen 1 | Duur: 360 min. / 3 afleveringen | Release: juli 2014 | Video: 4:3 | Audio: Engels Dolby Digital Surround 2.0 | Discs: 2x DVD| EAN: 8717344754637| Met dank aan: Just Bridge

Deze DVD-uitgave is vrij standaard. We treffen een slipcase aan met binnenin een dubbeldikke DVD-hoes. Waarom daar precies voor is gekozen, weten we niet, want met slechts twee discs binnenin was een reguliere DVD-hoes ook prima geweest. De coverart op de hoes is dezelfde als die op de slipcase. De voorkant toont ons hoofdrolspelers John Thaw en Kevin Whately en op de achterkant staan een korte synopsis van het seizoen en de titels van de drie afleveringen die op deze uitgave staan.

Opmerkelijk is dat er nergens valt te vinden welke aflevering op welke disc staat. Op de schijven staat enkel nummer één of nummer twee en verder niets. Verder ontbreken er ook extra's op de schijven. Binnen in de DVD-hoes tref je aan de rechterkant de twee schijven aan en links een klein boekje van uitgeverij Just Bridge met informatie over andere Britse misdaadseries die het op dit moment goed doen bij de kijker.

Mocht je fan zijn van dit soort series, dan kan deze uitgave niet ontbreken in je collectie. Inspector Morse is niet voor niets bekroond met zes BAFTA Awards. De beeldkwaliteit is ietwat ouderwets, maar dat kun je de makers nauwelijks verwijten, gezien het feit dat deze afleveringen uit 1987 stammen. Verder valt er weinig te klagen over dit eerste seizoen van Inspector Morse en is het hopen dat de uitgave van het tweede seizoen die binnenkort uitkomt van dezelfde kwaliteit is.