DVD-recensie: 'Hell on Wheels' seizoen 1 & 2

Een mooie uitgave met extra's die de moeite van het kijken meer dan waard zijn.

Bedenkers: Joe Gayton, Tony Gayton | Cast: Anson Mount (Cullen Bohannan), Colm Meaney (Thomas Durant), Common (Elam Ferguson), Christopher Heyerdahl (The Swede), Dominique McElligott (Lily Bell), Robin McLeavy (Eva) | Jaren: 2011 "“ heden | TV-release: AMC

De serie Hell on Wheels is een spannende, goed ontvangen serie die zich afspeelt rond het bouwen van een transcontinentale treinrails in de Verenigde Staten. Ondanks dat de serie in Nederland niet uitgezonden is, hebben we nu de DVD-uitgave van de eerste twee seizoenen.

Hell on Wheels speelt zich af in het Amerika van 1865, van net na de burgeroorlog. Om wraak te nemen op de soldaten die zijn vrouw vermoordden, vertrekt Cullen (Mount) naar Hell on Wheels, een gevaarlijke, ruige en wetteloze nederzetting die meereist met de bouw van de eerste transcontinentale spoorweg. Het tweede seizoen zet het verhaal van soldaat Cullen Bohannon voort. Hij keert terug naar 'Hell on Wheels', de meereizende nederzetting rondom de aanleg van de eerste transcontinentale spoorweg. Daar tref hij dezelfde verdorven wereld van verraad en corruptie aan, waar hebzucht de norm is.

DVD: Hell on Wheels seizoen 1 & 2| Duur: 20 x 41 min. | Release: juni 2014 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Discs: 6x DVD| EAN: 8713045242503 | Met dank aan: eOne Benelux

De Dvd-uitgave ziet er vrij standaard uit. Aangeleverd is een slipcase met daarin twee standaard Dvd-hoezen. Omdat het een uitgave is van twee seizoenen, heeft de slipcase andere coverart dan de Dvd-hoezen. De cover van de hoes van het eerste seizoen is dezelfde als een van de posters en dat geldt ook voor de hoes van het tweede seizoen. Het design is mooi, vooral dat van het tweede seizoen.

Binnen in de DVD-hoes van het eerste seizoen tref je helemaal geen informatie aan. De binnenkant is compleet wit en rechts in de hoes vind je enkel de op elkaar gestapelde Dvd's. In de hoes van seizoen twee vind je binnenin informatie over andere series van AMC, zoals The Walking Dead. Ook hier zijn de drie discs opgestapeld. Op alle discs vind je informatie over wat erop staat. Van elk seizoen bevatten discs één en twee vier afleveringen en disc drie twee afleveringen en de extra's.

Qua vormgeving is het in elk geval een prima uitgave, al hadden we zoals gebruikelijk graag wat meer informatie gekregen, over de afzonderlijke afleveringen. Denk daarbij aan de titels van afleveringen en een korte synopsis.

Wat de extra's betreft zit het wel snor in deze uitgave. Zo tref je bij het eerste seizoen een speciale featurette aan, die ingaat op een belangrijke scène in het eerste seizoen: het laten crashen van een trein. Verder vind je de reguliere zaken, zoals korte featurettes die ingaan op het maken van afleveringen en zien we andere beelden van achter de schermen.

De Dvd van het tweede seizoen bevat verder een mooie feature waarin het eerste seizoen nog eens kort samengevat wordt. Ook is er een verhaal van de cast over hoe hun personages ervoor staan in het tweede seizoen en zijn er korte featurettes over het maken van specifieke afleveringen. Grotendeels zijn de extra's vrij standaard, maar er zitten een paar pareltjes tussen die het kijken meer dan waard zijn.

Ondertussen is de serie in de Verenigde Staten alweer toe aan zijn vierde seizoen. Half oktober komt er een uitgave van het derde seizoen op Dvd en Blu-ray en niet lang daarna zal het tijd zijn voor het vierde seizoen. Dat is in de Verenigde Staten bezig sinds 2 augustus en zal dertien afleveringen tellen. Nog altijd ligt de focus op het bouwen van de transcontinentale rails en zien we een conflict ontstaan tussen de regering en kleine bedrijven.