Blu-ray recensie - 'House of Cards' seizoen 2

Mooie uitgave van de sterke Netflix-serie. Ditmaal met extra's!

Cast: Kevin Spacey (Francis Underwood), Robin Wright (Claire Underwood), Kate Mara (Zoe Barnes), Corey Stoll (Congreslid Peter Russo), Michael Gill (President Walker) | Jaren: 2013 "“ heden | Release: Netflix

Ondanks een vijftal nominaties, greep Netflix-serie House of Cards naast elke prijs tijdens de uitreiking van de Emmy Awards. Fans kunnen zich troosten met de gedachte dat de serie volgend jaar weer kans maakt, want dan komt er een derde seizoen. Voordat het zover is, kunnen we ons echter nog even zoet houden met deze Blu-ray uitgave van het tweede seizoen van de Netflix-serie.

Meesterlijk, verleidelijk en charismatisch. Francis Underwood (Spacey) en zijn even ambitieuze vrouw Claire (Wright) gaan door met hun meedogenloze klim naar de macht in het tweede seizoen van "House of Cards". Achter de schermen van macht, seks, ambitie, liefde, hebzucht en corruptie in het moderne Washington D.C., moeten de Underwoods afrekenen met bedreigingen van vroeger en nu. Er ontstaan nieuwe banden en ze laten zich door niets en niemand van hun doel weerhouden.

Het eerste seizoen van House of Cards was op Metacritic goed voor een score van 76, gebaseerd op 25 recensies. De serie werd dus positief ontvangen, maar een van de dingen die bekritiseerd werd, was de voorspelbaarheid waarmee bepaalde zaken liepen.

Die voorspelbaarheid is in het tweede seizoen wat verdwenen, blijkt uit recensies die verzameld zijn op Metacritic. Dit seizoen scoort iets beter: 80 op 25 recensies. Nog altijd is echter het grootste kritiekpunt blijven staan: het seizoen heeft eigenlijk nauwelijks richting, tot het laatste moment. Dan pas vindt het geheel zijn richting. Wellicht was de Netflix-serie sterker geweest, als er minder afleveringen waren, zodat het verhaal wat compacter kon zijn. Gelukkig valt er desondanks genoeg te genieten in House of Cards, wat ook wel blijkt uit het feit dat de serie een 8,2 scoort op basis van 10 stemmen in onze database. Sinds 6 augustus is de serie op Blu-ray verkrijgbaar.

Blu-ray: House of Cards seizoen 2 | Duur: 663 min. / 13 afleveringen | Release: juli 2014 | Video: 1080p (2.00:1) | Audio: Engels DTS-HD 5.1 | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 8-712609-604320 | Met dank aan: Sony Pictures

Het recensie-exemplaar ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit als dat van het eerste seizoen. Wederom hebben we een slipcase, met daarin een uitvouwbare kartonnen hoes. Elk van de vier discs waar de dertien afleveringen van dit seizoen op staan, heeft zijn eigen inschuifplekje. Er is gek genoeg één groot verschil: de dikte. Ondanks dat er evenveel discs in zitten, is deze uitgave aanmerkelijk dunner dan die van het eerste seizoen. Op zich geen probleem, maar wel jammer als je de seizoenen naast elkaar zet in de kast.

Dat is echter het minste probleem dat we hebben met deze uitgave. Er is namelijk één ding dat wat ons betreft een stuk beter had gekund: de achterkant. Wederom tref je een afneembare achterkant aan op de slipcase, die je er met vier plakkertjes op terug kunt plakken. Op die achterkant staan de synopsissen van de afleveringen van het seizoen, in het Nederlands en in het Frans. Het is jammer, want bij het afnemen van de achterkant, verkreukel je het dikke papier waar deze op gedrukt is en loop je het risico er scheuren in te maken.

Naast dertien afleveringen, bevat de uitgave nog een vijftal extra's. Er staat nergens aangegeven op welke disc welke extra staat, maar we kunnen alvast verklappen dat deze mooi verdeeld zijn over de discs. De extra's zijn allemaal vrij kort van aard. De kortste duurt vier minuten en de langste achttien.

De eerste daarvan, Politiek om de politiek, draait om de thema's van de serie, waarover gesproken wordt door de producenten, regisseurs en castleden. Heel erg diepgaand is dit allemaal niet, maar het is mooi om te zien hoe er over de thematiek gedacht is. Verder wordt er in Zonder Omwegen gekeken naar het doorbreken van de vierde wand, een van de zaken waar de serie om bekend is komen te staan.

De extra Two Houses is de meest uitgebreide behind-the-scenes featurette en handelt over de oorsprong van de serie. Deze is gebaseerd op een gelijknamige Britse serie en laat zien hoe David Fincher begon te werken aan een Amerikaanse verfilming. Tafellezing handelt verder over de "“ het zou ook niet "“ tafellezingen die vooraf gingen aan de opnames. Interessant is dat je een aantal keren twee versies van een scène ziet: de tafellezing, en de uiteindelijke versie.

Tot slot is er nog de meest uitgebreide toevoeging: Lijn van Opvolging. Deze laat zien hoe een aflevering gemaakt wordt en gaat in op de structuur van het verhaal. Het is meteen de interessantste extra, want het laat zien hoe er omgegaan wordt met het binge-model van Netflix. Dat houdt in dat kijkers niet een week hoeven te wachten op de volgende aflevering, maar meteen alles achter elkaar kunnen bekijken. Daardoor kan het verhaal anders gestructureerd worden en daarover handelt de extra.

Op 14 februari werd dit tweede seizoen vrijgegeven, maar tien dagen daarvoor gaf Netflix al groen licht voor het derde seizoen. De opnames daarvan zijn al een tijdje onderweg en kenden tot dusverre al een aantal struikelblokken. Zo probeerden de producenten toestemming te krijgen voor opnames in de vergaderzaal van de VN-veiligheidsraad, maar dat werd geblokkeerd door Rusland. Verder kreeg de productie te maken met flink verlaagde belastingvoordelen, die eerdere seizoenen wel kregen.

Vanaf wanneer het derde seizoen van House of Cards op Netflix te zien zal zijn, is nog niet bekend. Vermoedelijk wordt dit begin februari 2015.