Tv-serie op Blu-Ray: Fleming: The Man Who Would be Bond

Dominic Cooper geeft gestalte aan Ian Fleming, de schrijver die zichzelf als voorbeeld nam voor zijn personage James Bond.

Schrijvers: John Brownlow | Don Macpherson | Cast: Dominic Cooper (Ian Fleming), Lara Pulver (Ann O'Neill), Samuel West (Rear Admiral John Godfrey), Anna Chancellor (Second Officer Monday), Rupert Evans (Peter Fleming), e.a. | Uitzending serie: 2014 | Tv-zenders: BBC America

Iedereen kent Ian Fleming (1908 "“ 1964) als de bedenker van het personage James Bond, de geheimagent die ondertussen in 23 officiële 007-films te zien is geweest. Wat misschien minder bekend is, is dat Fleming zelf jarenlang een soort James Bond was. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte hij namelijk voor de Britse Naval Intelligence Division en ook zou hij goed hebben gelegen bij de vrouwen. De ervaringen die hij opdeed tijdens WOII gebruikte hij als input voor zijn - uiteindelijk veertien - verhalen over de populaire geheimagent. Eerder dit jaar zond BBC America de mini-serie Fleming - The Man Who Would Be Bond uit.

De mooi gefilmde vierdelige serie, waarin Fleming werd gespeeld door Dominic Cooper (Captain America: The First Avenger, The Devil's Double), werd matigjes ontvangen door critici (RT = 57%, Metacritic = 62/100). Het publiek bleek echter enthousiaster. Zo staat de serie op een nette 7,6 op de IMDb. En terecht, Fleming is een zeer redelijke biografische serie geworden die waarschijnlijk het juiste beeld schets van de schrijver. Verwacht uiteraard geen groots James Bond-avontuur, aangezien Fleming eerder genoot van vrouwen, drank en macht dan van vliegensvlugge actie. Just Bridge Entertainment bracht de mini-serie onlangs uit op een kale Blu-Ray schijf.

Synopsis
In het Londen van 1939 leidt Ian Fleming het leven van een losbollige playboy. Zijn vader is een heldendood gestorven als militair, zijn broer viert triomfen als schrijver en zijn moeder is zo iemand die alles beter weet. Ian geldt als de mislukkeling van het gezin. Toch droomt hij ervan 'de ultieme man' te worden: een held, een minnaar, een woeste charmeur op wie alle vrouwen vallen. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ziet Ian zijn kans schoon om te bewijzen wat hij kan, door bij de inlichtingendienst van de marine te gaan werken. In het begin ziet hij zijn nieuwe baan als een groot avontuur. Maar naarmate de oorlog vordert, begint hij steeds meer te ontdekken waar hij goed in is. Hij waagt zijn leven in een hele reeks gevaarlijke missies in binnen- en buitenland.

Blu-Ray: Fleming - The Man Who Would Be Bond | Aantal discs 1 x Blu-Ray | Afleveringen: 4 x ca. 45 minuten | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8717344754897 | Release: augustus 2014 | Met dank aan: Just Bridge Entertainment

De enkele schijf van deze Blu-Ray uitgave van de mini-serie Fleming - The Man Who Would Be Bond zit verpakt in een standaard Dvd-keepkase. De hoes en de schijf geven geen duidelijkheid over de titels van de afzonderlijke afleveringen. De vier afleveringen staan achter elkaar in één track op de schijf, met aftitelingen en zonder herhalingen van de intro. Via het hoofdmenu zijn de afzonderlijke afleveringen overigens gewoon te kiezen.

De Blu-Ray uitgave biedt een prima scherpte en beschikt over rijke kleuren die de tijdsgeest goed neerzetten. Er kan voor verschillende audiotracks gekozen worden, namelijk een DTS-HD track en Dolby Digital 5.1 en 2.0 tracks. Al met al een nette schijf.

Geen extra's
Just Bridge Entertainment heeft de complete ruimte van de schijf besteed aan de vier afleveringen, die een totale speelduur hebben van bijna drie uur. Helaas zijn er geen extra's toegevoegd aan de schijf. Een docu over Ian Fleming was niet verkeerd geweest en daarom hieronder het eerste deel van 'James Bond: The True Story':

Conclusie: Korte maar krachtige mini-serie op een rechttoe rechtaan Blu-Ray uitgave
Het leven van bijvoorbeeld een artiest of politicus wordt met de regelmaat verfilmd, aangezien hun leven vaak gepaard gaat met opmerkelijke gebeurtenissen. Het leven van een schrijver komt minder vaak in beeld. Na het zien van deze mini-serie over een korte periode uit het leven van Ian Fleming is duidelijk dat ook schrijvers een indrukwekkend leven kunnen leiden. De serie, die met vier afleveringen net lang genoeg duurt, laat namelijk zien dat Fleming in zekere zin zelf een James Bond was. Zeker de drie uur waard.

De Blu-Ray-uitgave van het vierdelige Fleming - The Man Who Would Be Bond is zoals gezegd rechttoe rechtaan. De schijf bevat de vier afleveringen met een prima High definition-beeld en -geluid. En gelukkig maar, want deze zeer redelijke tv-productie verdient een Blu-Ray uitgave.