DVD-recensie: 'The Borgias' seizoen 3

DVD-recensie: 'The Borgias' seizoen 3

Zeer rijkelijk gevulde uitgave van dit laatste seizoen.

Neil Jordan | Cast: Jeremy Irons (Rodrigo Borgia), François Arnaud (Cesare Borgia), Holliday Grainger (Lucrezia Borgia), Joanne Whalley (Vanozza Cattaneo), Lotte Verbeek (Giulia Farnese), Sean Harris (Micheletto) | Jaren: 2011 - 2013 | Release: Showtime, AVRO

In 2011 lanceerde Showtime een serie over de invloedrijke Italiaanse Borgia-familie. Zij waren niet vies van vuil spel en deden er alles voor om aan de macht te komen en die vervolgens ook te behouden. Zo wist de sluwe Rodrigo Borgia zichzelf door middel van dreigementen en moord omhoog te werken in de katholieke kerk en uiteindelijk Paus te worden. The Borgias draait om zijn Pausdom. Na drie seizoenen kwam de serie tot een eind. Afgelopen maand kwam van dat derde seizoen de DVD-box uit.

In dit tien afleveringen tellende laatste seizoen regeert Alexander met een ijzeren vuist het Vaticaan en zuivert hij dat van de mensen die hem niet loyaal zijn. Terwijl hij worstelt om van het pausdom een erfelijke monarchie te maken, hebben zijn kinderen eigen ideeën om de macht te grijpen: Cesare is een brutale guerrillastrijder, Lucrezia bemoeit zich met de Napolitaanse politiek en beiden hebben een brandend verlangen dat iedereen zou kunnen consumeren. Gepassioneerd, weelderig en onmiskenbaar verslavend, een onmisbaar hoofdstuk in de saga van één van de machtigste families die de wereld ooit gekend heeft.

Het seizoen werd door critici goed ontvangen, blijkt wel uit de score op RottenTomatoes. Op basis van 5 recensies stelt de website van tachtig procent van de critici het seizoen positief beoordeelde. Recensenten vinden dat het derde seizoen, zoals te verwachten viel, meer van hetzelfde drama biedt. Meng dat met wat soapachtig drama en wat perverse momenten en je weet hoe het derde seizoen eruit ziet.

DVD: The Borgias | Duur: 483 min. | Release: september 2014 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Frans, Duits DTS | Discs: 4x DVD | EAN: 5-050582-974140 | Met dank aan: Universal Pictures

De DVD-uitgave van dit seizoen ziet er standaard uit. Het is een reguliere slipcase met daarin een even reguliere DVD-hoes. Op de hoes tref je een poster van de hoofdpersonen aan: Rodrigo, Lucrezia en Cesare. Achterop verder een synopsis, wat technische details en uiteraard informatie over de extra's op de uitgave. Maar daarover zo meer.

Maak je de hoes open, tref je een viertal kale schijven aan. Op die schijven staat aangegeven welke afleveringen je erop vindt. Schijven 1-3 bevatten elk drie afleveringen; de vierde schijf bevat de laatste aflevering en de extra's. Haal je de schijven verder uit de hoes, vind je links aan de binnenkant de Nederlandse synopsissen van de afleveringen. Rechts staat dezelfde informatie, maar dan in het Frans.

Beeld en geluid zijn verder precies zoals je verwacht van een reguliere DVD-uitgave. Niet speciaal, maar ook absoluut niet slecht. De kleuren zijn mooi en brengen het gevoel van de zestiende eeuw sterk over. Ook het geluid is goed; de dialoog komt helder over, iets waar bij sommige series wel eens problemen mee hebben zijn.

Deze uitgave is zeer rijkelijk gevuld, vooral als je 'm vergelijkt met de Blu-ray uitgave. Daarop stonden enkel bloopers en verder niets. Dat is nu gelukkig niet het geval. Showtime en Universal hebben de uitgave gevuld met een hele reeks featurettes. Deze dragen titels als Our Daily meal, Rise of Cesare, Rufio: Dark Shadow en Rodrigo's Reign. Verder tref je de gebruikelijke Behind the Scenes en Bloopers aan op deze uitgave.

Het interessantst vonden wij echter Dissecting a Scene: The Assassination Attempt. In het seizoen zit een scène waarin een moordaanslag gepleegd wordt op de Paus. Dat is niet bepaald de eerste keer, want zo werden in de serie al diverse pogingen gedaan hem te vergiftigen. Maar ditmaal echter een veel brutere aanslag, waarbij iemand Alexander met een mes te lijf gaat. Een uitzonderlijke gebeurtenis in de serie en in de featurette wordt zeer uitgebreid ingegaan op wat er allemaal achter de scène zit. Zo is diep nagedacht over de vorm van het gevecht: twee oude mannen die het tegen elkaar opnemen in een gevecht op leven en dood kan moeilijk vorm worden gegeven als een extreem gechoreografeerd gevecht. Daarom werd het iets korts en iets bruuts, met mooie gevolgen.

Dit soort extra's zien we graag, al moeten we zeggen dat Universal de standaardextra's iets fantasierijker vorm had mogen geven. Die komen over als plichtmatig en voegen zeer weinig toe aan de uitgave. Gelukkig compenseren de featurettes dat! Hieronder een video met bloopers van het derde seizoen.

Geannuleerd
Op 5 juni 2013 besloot Showtime de serie te annuleren. Daarmee kon er geen vierde seizoen komen, ondanks dat showrunner Neil Jordan zijn verhaal over de loop van vier seizoenen uitgestippeld had. Vervolgens werd er gekeken naar de mogelijkheid om een twee uur durende finale te maken waarin de serie netjes afgerond kon worden, maar die optie bleek te prijzig. Een fancampagne bleek ook niet voldoende om de serie te laten herleven en op 12 augustus 2013 werd daarom aangekondigd het scenario van de twee uur durende finale vrij te geven als e-book. Een mooi einde kwam er dus niet voor The Borgias, maar op Amazon.com kun je het scenario bestellen als e-book.