Tv-serie op Blu-Ray: Ray Donovan (seizoen 1)

De misdaadserie met onder meer Liev Schreiber en Jon Voight.

Bedenkers: Ann Biderman | Cast: Liev Schreiber (Raymond "Ray" Donovan), Paula Malcomson (Abby Donovan), Eddie Marsan (Terrence "Terry" Donovan), Dash Mihok (Brendan "Bunchy" Donovan), Pooch Hall (Daryll Donovan), Steven Bauer (Avi), Jon Voight (Mickey Donovan), e.a. | Uitzending serie: 2013 - Heden | Tv-zenders: Showtime

De Amerikaanse zender Showtime heeft de afgelopen jaren heel wat hits gehad, met bijvoorbeeld Dexter, Weeds en uiteraard Homeland. Een meer recente topper is de misdaadserie Ray Donovan, over de gelijknamige crimineel gespeeld door Liev Schreiber (Scream, 1996). Deze voor twee Golden Globes-genomineerde acteur staat er niet in zijn eentje voor, aangezien ook de Oscarwinnaar Jon Voight (Coming Home, 1978) een belangrijke rol heeft. De laatste won eerder dit jaar zelfs een Golden Globe voor zijn bijrol als de vader van het hoofdpersonage. Schreiber zag een Globe aan zijn neus voorbijgaan.

De afleveringen van het twaalfdelige eerste seizoen trokken tijdens de debuutuitzendingen rond de anderhalf miljoen kijkers en dat is erg netjes voor een debuutseizoen van een Showtime-serie. Ook scoorde het goed bij de critici (RT = 76%) en het publiek (IMDb = 8,2) vermaakt zich eveneens prima met Ray. Onlangs verscheen er een nette Blu-Ray uitgave van de misdaadserie in het schap.

Seizoen 1
Crisis-fixer Ray Donovan voelt zich thuis tussen de problemen, totdat de problemen dichtbij huis komen. Ray blust de brandjes van LA's rijkste en beroemdste. Maar zijn vader, Mickey Donovan, een Ierse gangster, is een probleem waar zelfs Ray zich geen raad mee weet. Mickey, met vervroegde vrijlating, wil zijn gezin weer voor hem winnen en zijn oude leven oppakken en wraak nemen op zijn zoon die hem 20 jaar geleden de gevangenis in heeft geholpen.

Blu-Ray: Ray Donovan - Seizoen 1 | Aantal discs 6 x Blu-Ray | Afleveringen: 12 x 45/60 minuten | Beeld: 1.78 : 1 | Geluid: Engels Dolby Thrue HD Surround | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Dressing Ray Donovan | Episode 1: Dissecting a scene | Hand to Hand, Fist to Fist | Hanging with Jon Voight | Kate Moennig Fan Questions | The Way Ray Breaks | The Way Ray runs a Meeting | Video Diary with Pooch Hall: Part 1 & 2 | EAN: 5053083015633 | Release: november 2014 | Met dank aan: Universal Pictures / Paramount Pictures

De zes schijven van deze Blu-Ray-uitgave van het debuutserie van Ray Donovan zitten verpakt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase. In de hoes van het compacte geheel staat keurig aangegeven welke afleveringen en extra's er op welke afzonderlijk schijf te vinden zijn. Er is zelfs een korte synopsis per aflevering toegevoegd. Erg netjes en compleet.

De beeldkwaliteit van deze Blu-Ray uitgave, met een voor een hedendaagse tv-serie standaard beeldverhouding van 1.78 : 1, mag ook erg netjes genoemd worden. De kleuren tonen erg natuurlijk en strak en ook de scherpte, met vooral de close-ups, mag er zijn. Tevens is er geen grain te spotten. De audiokwaliteit is scoort goed. De Dolby TrueHD track laat de vele dialoog prima door de frontspeakers gaan en zo nu en dan zijn er wat surround effects waarneembaar. Prima schijf op dit punt.

Veel, maar ook korte extra's
Ondanks dat er op de achterzijde van de uitgave maar liefst negen extra's staan vermeld, stelt het geheel helaas maar weinig voor. De meeste extra's duren slechts enkele minuten. Zo kun je kijken naar wat grappige zaken rond het personage Ray, die bijvoorbeeld goed kan poolen ('The Way Ray Breaks'). Ook kun je kort getuige zijn van een set-bezoek van Pooch Hall en zijn er korte featurettes te bekijken met Jon Voight en Kate Moennig.

Interessantere extra's zijn 'Hand to Hand, Fist to Fist', een featurette over de vechtstijlen in de serie, en 'Dressing Ray Donovan', over de stijlvolle kleding van Ray. En dan is er nog de aardige interactieve extra 'Where's Ray?'. Via een aanklikbare map kun je zeven locaties selecteren, waaronder het huis van Ray, de Bel Air Academy en Fite Club. Vervolgens starten er aardige video's met beelden achter de schermen en een uitleg van de locatie.

Tweede seizoen al uitgezonden
Deze compacte maar uitstekend aangeleverde Blu-Ray uitgave Ray Donovan is een must-have voor de fan. Met prima geluid en zeker beeld kan er volop genoten worden van de twaalf eerste afleveringen. De extra's blijken wat summier. Het zelfs wat beter ontvangen en bekeken tweede seizoen - hieronder de trailer - is ondertussen al uitgezonden door Showtime en het derde staat in de planning voor volgend jaar.

[video_embed]792[/video_embed]

Hieronder zelfs al een teaser voor het derde seizoen, gepland voor een verschijning in 2015.