Tv-serie op Blu-Ray: Boardwalk Empire (Seizoen 5)

Na vijf seizoenen nemen we afscheid van Nucky Thompson en alle andere gangsters.

Schrijvers: Terence Winter (serie) | Nelson Johnson (boek) | Cast: Steve Buscemi (Enoch "Nucky" Thompson), Kelly Macdonald (Margaret Schroeder/Thompson), Michael Shannon (Nelson van Alden/George Mueller), Shea Whigham (Elias "Eli" Thompson), Michael Stuhlbarg (Arnold Rothstein), Stephen Graham (Al Capone), Vincent Piazza (Charles "Lucky" Luciano), e.a. | Uitzending serie: 2010-2014 | Tv-zenders: HBO | HBO NL | BNN

Afgelopen jaar kwam er na vijf seizoenen een einde aan de misdaadserie Boardwalk Empire. De "opvolger" van The Sopranos werd nooit zo'n hit, maar wist wel een harde kern fans aan zich te binden. En geef hen ongelijk, alleen al de voortreffelijke rol van Steve Buscemi is het kijken van bekroonde HBO-serie meer dan waard.

Het laatste seizoen van Boardwalk Empire (IMDb = 8,7) kreeg in plaats van de standaard twaalf afleveringen 'slechts' acht afleveringen. De kijkcijfers van de debuutuitzending van de afzonderlijke afleveringen bleven wat aan de lage kant en de slotaflevering werd ook niet door opvallend veel meer HBO-leden aangezet. Gelukkig voor de fans verscheen het vijfde en laatste seizoen met een vertrouwde nette Blu-Ray uitgave in het schap.

Seizoen 5
Het is de Grote Depressie. Met het einde van de drooglegging in zicht zoekt Nucky de legaliteit op door verbonden te smeden met producenten van sterke drank. We zijn getuige van belangrijke jeugdgebeurtenissen die bepalend zijn geweest voor de relaties tussen Nucky, Eli, de Commodore, Gillian en anderen; en voor hun leven in de toekomst.

Serie: Boardwalk Empire - Seizoen 5 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | 1 x Dvd | Afleveringen: 8 x ca. 56 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Extra's: Scouting the Boardwalk | Audio Commentaries | EAN: 5051888209097 | Release: maart 2015 | Met dank aan: Warner Home Video

De drie Blu-Ray schijven van deze uitgave van het vijfde seizoen van Boardwalk Empire zitten verpakt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase, met daaromheen een sleeve met een vergelijkbare opmaak. Aan de binnenzijde van de keepcase staat een nette Engelstalige 'Episode Listing', inclusief een vermelding van de extra's.

De (breed)beeldkwaliteit is uitstekend, met een haarscherp beeld en fraaie kleuren. Deze zijn uiteraard wel iets bewerkt om zo de mooie tijdsgeest en sfeer mee te geven. Ook in de donkere delen van het beeld blijven de details overeind. De DTS-HD track vult het beeld uitstekend aan. Niet alleen via surround effects, maar ook via een prima soundtrack. Mooie uitgave op dit punt.

Beperkter aantal extra's
Naast dat de fan audiocommentaar van Boardwalk Empire-bedenker Terrence Winter, regisseur Tim van Patten en hoofdrolspeler Steve Buscemi kan aanzetten bij een aantal afleveringen (afl. 1, 4, 7 en 8), staat de extra Scouting the Boardwalk opvallend genoeg op alle drie de schijven. Buiten dat dit onnodig is, had de ruimte beter besteed kunnen worden aan bijvoorbeeld een recap van het vierde seizoen en / of andere bonusmateriaal. Scouting the Boardwalk laat overigens zien hoeveel aandacht er besteed is aan het selecteren van de opnamelocaties.

Ook is er een extra Dvd toegevoegd met daarop de eerste twee afleveringen van de serie The Knick, oorspronkelijk een serie van de HBO-dochterzender Cinemax. Leuk, maar waarom niet in High Definition?

Boardwalk Empire afgerond
Na vijf seizoenen is er einde gekomen aan Boardwalk Empire en mag HBO gaan kijken hoe ze de misdaad/maffia-fans tegemoet gaan komen. De Blu-Ray-uitgave van seizoen 5 van Boardwalk Empire overtuigt in beeld en geluid. Helaas stellen de extra's, vooral de hoeveelheid, erg teleur. Desondanks is dit een uitgave die de fan uiteraard graag in huis zal willen hebben. Hieronder de Inside the Episode #8 van seizoen 5: