Tv-serie op Blu-Ray: Sons of Anarchy (seizoen 7)

De motorbende van Jax Teller rijdt zijn laatste seizoen.

Bedenker: Kurt Sutter | Cast: Charlie Hunnam (Jackson "Jax" Teller), Katey Sagal (Gemma Teller Morrow), Mark Boone Junior (Robert "Bobby Elvis" Munson), Dayton Callie (Wayne Unser), Kim Coates (Alex "Tig" Trager), Drea de Matteo (Wendy Case), Tommy Flanagan (Filip "Chibs" Telford), e.a. | Uitzending serie: 2008-2014 | Tv-zenders: FX | RTL7

Afgelopen jaren had de zender FX een ware hit te pakken met de dramaserie Sons of Anarchy van bedenker Kurt Sutter. De serie startte in 2008 en gaat over de motorclub Sons of Anarchy. De hoofdrol is weggelegd voor Charlie Hunnam, die zijn grote doorbraak forceerde met zijn rol als clubleider Jax Teller. Hij belandde in 2013 namelijk in de grote Hollywood film Pacific Rim. Afgelopen jaar werd met het zevende seizoen een punt gezet achter de avonturen van de motorclub.

Naast Hunnam had ook Ron Perlman een belangrijk aandeel in Sons of Anarchy (IMDb = 8,7). Hij speelde tot het afsluitende seizoen de rol van Clarence "Clay" Morrow. Uiteraard zijn er meer vermakelijke personages, al vallen er ook de nodige slachtoffers. Tevens is de waslijst met terugkerende personages (via gastrollen van bekende en minder bekende namen) enorm. Voor wie wil genieten van het afsluitende seizoen kan nu de Blu-Ray uitgave aanschaffen.

Seizoen 7
Jax komt terug in de gevangenis omdat hij zich niet aan de regels van zijn voorwaardelijke vrijlating hield en nu worstelt met het verlies van de vrouw die hij zo liefhad. Met volledige ondersteuning van de club, zet hij een bruut plan in beweging dat zal leiden tot het voltooien van genadeloze vergelding.

Serie: Sons of Anarchy - Seizoen 7 | Aantal discs 4 x Blu-Ray | Afleveringen: 13 x ca. 52-80 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Deleted Scenes | Gag Reel | Carpe Diem: The Final Season of Sons of Anarchy | Anarchy Legacy | Motorcycles of Mayhem | Guests of Anarchy: Season 7 | Promotional Shorts: Tattoo Stories | EAN: 8712626068129 | Release: maart 2015 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De vier Blu-Ray schijven van deze uitgave van het zevende seizoen van Sons of Anarchy zitten verpakt in een iets afwijkende box. De losse schijven zitten en een soort booklet met daaromheen een stevige insteekhoes. Ook zit er een foldertje bij waarin duidelijk staat aangegeven op welke schijf de verschillende afleveringen en extra's zijn terug te vinden, inclusief de titels en synopsis.

De kwaliteit van het beeld met een voor tv-series standaard beeldvullende verhouding van 1.78 : 1 ziet er overwegend goed uit. De moderne serie laat mooie shots zien van bijvoorbeeld landschappen en opvallende personages. De kleuren en de scherpte stellen ruimschoots tevreden. De DTS-HD track, in 5.1, sluit hier naadloos op aan. Dialoog is uitstekend te volgen en er is zo nu en dan ruimte voor wat surround effects, al is dit niet te vergelijken als bij bijvoorbeeld een film. Nette schijf.

Goede reeks extra's
Het laatste seizoen van Sons of Anarchy heeft een zeer aardige reeks extra's gekregen. Naast de wat standaard verwijderde scènes en gag reel staan er op de vierde schijf ook wat aanvullende extra's. Met maar liefst één uur en tien minuten is 'Carpe Diem: The Final Season of Sons of Anarchy' de meest interessante extra voor de fan. Via interviews met cast & crew en beelden van achter de schermen wordt er op een fraaie wijze inzage gegeven in de totstandkoming van het laatste seizoen. Uiteraard barst het van de spoilers, dus opletten!

Daarnaast is er nog wat korter bonusmateriaal met een blik op de 'toekomst' van de serie in 'Anarchy Legacy', een blik op de technische uitdagingen in 'Motorcycles of Mayhem' en een indruk op de gastrollen via 'Guests of Anarchy: Season 7'. Ook is er een verzameling van personage-featurettes te bekijken via 'Promotional Shorts: Tattoo Stories'.

Mogelijk ooit een prequel / spin-off
Na zeven seizoenen is er opnieuw een succesvolle en geliefde serie ten einde gekomen. Toch lijkt de zender FX het succes van Sons of Anarchy niet los te kunnen laten. Op één van de extra's wordt er al gesproken over een mogelijk prequel-serie / spin-off en deze is dan ook in ontwikkeling. Al liet bedenker Kurt Sutter wel weten dat deze er de komende jaren nog niet zal komen. Hieronder een ode aan de serie, uiteraard kijken op eigen risico.