Tv-serie op Dvd: Silicon Valley (seizoen 1)

De zeer vermakelijke komedieserie van HBO.

Bedenker: Mike Judge | Cast: Thomas Middleditch (Richard), Aly Mawji (Aly Dutta), T.J. Miller (Erlich), Josh Brener (Big Head), Martin Starr (Gilfoyle), Kumail Nanjiani (Dinesh), e.a. | Uitzending serie: 2014 - heden | Tv-zenders: HBO

Zo nu en dan lanceert HBO een leuk tussendoortje, een serie die lekker wegkijkt en ook niet zo lang duurt. Eén daarvan was uiteraard de komedieserie Entourage. Sinds deze is gestopt lijkt de betaalzender op zoek naar een nieuwe hit. Het in 2014 gelanceerde Silicon Valley weet hierin redelijk tegemoet te komen. Dit keer zijn het niet een stel jonge Hollywood-prinsen, maar viertal IT-nerds die het proberen te maken. De rollen worden uitstekend ingevuld door Thomas Middleditch, Martin Starr, Josh Brener en Kumail Nanjiani. Ze krijgen back-up van T.J. Miller, als de 'dotcom'-miljardair Erlich.

Het eerste seizoen is uitstekend ontvangen (RT = 94%, IMDb = 8,4) en de kijkcijfers van de debuutuitzendingen stemden waarschijnlijk ook meer dan tevreden met gemiddeld een kleine twee miljoen. Ter vergelijking: Entourage trok in het laatste seizoen gemiddeld zo'n 2,5 miljoen kijkers. Onlangs verscheen er een prima Dvd-uitgave van seizoen 1 van Silicon Valley.

Seizoen 1
Van de excentriekelingen Alec Berg en Mike Judge is er nu Silicon Valley, een gloednieuwe comedyserie die zich afspeelt in de hightech goudkoorts van het moderne Silicon Valley, waar degenen die het meest succesvol zijn het minst goed met succes om kunnen gaan.

Serie: Silicon Valley - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 8 x ca. 28 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels, Frans Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: geen | Extra's: Audiocommentaar | Making Silicon Valley | TechCrunch: Disrupt! | The Hacker Hostel | EAN: 5051888209356 | Release: april 2015 | Met dank aan: Warner Home Video

De twee Dvd-schijven van deze uitgave van het eerste seizoen van Silicon Valley zitten in een standaard keepcase, met daaromheen een vergelijkbare kartonnen sleeve. Op de eerste schijf staan de eerste vijf afleveringen en de tweede herbergt de laatste drie episodes én de extra's. In de hoes staan eigenlijk alleen de titels benoemd van de afleveringen en de extra's.

De Standard Definition-beeldkwaliteit ziet er goed uit. Met zeer frisse kleuren en een prima scherpte is dit een van de betere Dvd-uitgaven. Ook de zwartwaarde en de detailweergave zijn netjes, al blijft het jammer dat deze leuke serie niet in High Definition is uitgebracht. De Dolby Digital 5.1 geluidstrack onderscheidt zich voornamelijk via de muzikale ondersteuning en dialoog.

Redelijke extra's
Alle afleveringen krijgen audiocommentaar van schrijvers/bedenkers Mike Judge en Alec Berg, aangevuld met cast. Op de twee schijven staan een aantal extra's. Hiervan neemt 'Making Silicon Valley' de meest tijd in beslag en deze geeft een redelijk beeld op de totstandkoming, al is het met ruim tien minuten wat aan de korte kant. De snelle extra's 'TechCrunch: Disrupt!' en 'The Hacker Hostel' zoomen in op TechCrunch Disrupt en Erlich, het personage van T.J. Miller.

HBO werkt al aan seizoen 3
Het tweede seizoen ging eerder deze maand van start en telt tien in plaats van acht afleveringen. HBO heeft het derde seizoen reeds groen licht gegeven en deze moet - uiteraard - in 2016 uitgezonden gaan worden. Hieronder de trailer voor het tweede seizoen: