Blu-ray review: 'Résistance'

Blu-ray review: 'Résistance'

Sterke uitgave van een spannende Franse miniserie.

Bedacht door: Dan Franck | Cast: Pauline Burlet (Lili Franchet), Tom Hudson (Jeannot), Jean-Baptiste Lagnié (Soldat allemand), Jérémie Peturs (André Kirschen), Isabelle Nanty (Paulette) | Jaar: 2014 | Release: TF1

De Tweede Wereldoorlog blijft een grote rol spelen en zo ook op televisie. De Franse TF1 maakte een gloednieuwe serie over het Franse verzet, allemaal vanuit het perspectief van een groep jongeren. De goed ontvangen en veelbekeken serie is nu in Nederland op Blu-ray verkrijgbaar.

Centraal staat de 17-jarige Lili, gespeeld door Pauline Burlet. Zij vindt zichzelf oud genoeg om bij het Verzet te gaan en doet dat dan ook samen met een groep andere tieners. Samen proberen ze het land te bevrijden van de Duitse bezetting. Lili begint zelf met het printen en verspreiden van verzetskranten, maar al snel helpt ze met het uitbreken van gevangenen, het helpen van Britse militairen en het plegen van aanslagen. Zij en haar vrienden leggen hun jonge levens elke dag in de weegschaal voor de vrijheid van hun land.

De eerste aflevering van de serie werd bekeken zoor zo'n 5,2 miljoen mensen in Frankrijk en dat kijkersaantal bleef ongeveer gelijk. De ontvangst was ook positief, het geldt als een prestigeproject met een groot budget, grote namen in de cast en een groot onderwerp. Bedenker Dan Franck staat verder bekend om zijn grootschalige projecten en schuwt dat dan ook niet voor deze historische dramaserie.

Blu-ray: Résistance | Duur: 321 minuten | Release: mei 2015 | Video: 1080p HD (16:9 / 1.78:1) | Audio: Frans Dolby Digital 2.0 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2 x Blu-Ray | EAN: 8-715664-114377 | Met dank aan: DFW

De Blu-ray uitgave is vrij standaard. De zes afleveringen van de miniserie zitten in een standaard hoes, die als ontwerp de poster van de serie heeft. Voorop zie je dus de vijf hoofdpersonen uit de serie, met vooral een prominente plek voor Lili. Op de achterkant een synopsis en de gebruikelijke technische informatie. De schijven zelf hebben verder hetzelfde ontwerp als de blu-ray keepcase en de slipcover. Op schijf één tref je de eerste drie afleveringen en op schijf twee tot slot afleveringen 4 tot en met zes.

Dat de serie een groot budget had, valt er wel aan af te zien. De beelden zijn scherp en de visuele effecten over het algemeen mooi. Verder zijn de omgevingsgeluiden helder te horen, maar overstemmen ze de dialoog niet. Uiteraard zie je zo hier en daar nog wel dat het een televisieproductie betreft, want zo groot als het budget van sommige Amerikaanse series, was dat niet voor deze Franse productie. Toch is het geheel mooi en voor de beelden is de Blu-ray uitgave zeker aan te raden.