Dvd-recensie: 'Beck' seizoen 5

Dvd-recensie: 'Beck' seizoen 5

Spannende serie met Mikael Persbrandt in een van de hoofdrollen.

Cast: Cast: Peter Haber (Martin Beck), Mikael Persbrandt (Gunvald Larsson), Ingvar Hirdwall (Grannen), Rebecka Hemse (Inger), Peter Hüttner (Oljelund) | Jaren: 1997 "“ 2015 | Release: ZDF

Martin Beck is een fictieve Zweedse politieagent, over wie tien boeken verschenen, allemaal geschreven door Sjöwall & Wahlöö. De succesvolle reeks heeft recent een vijfde seizoen gekregen, waarmee weer eens een viertal films aan de collectie toegevoegd kon worden. Dat seizoen is nu in Nederland op Dvd verkrijgbaar.

De serie draait zoals gezegd om Martin Beck, die als inspecteur bij de moordbrigade van de Zweedse nationale politie met zeer uiteenlopende moordzaken te maken krijgt. Met zijn onopvallende verschijning en introverte karakter is hij niet bepaald een stoere held. Zijn eigenschappen weerhouden de intelligente en uiterst gedreven speurder er echter niet van glasheldere analyses te vormen en doeltreffende besluiten te nemen.

In dit vijfde volume worden inspecteur Beck en zijn partner Gunvald opnieuw op het verkeerde been gezet wanneer zij en tiental moorden proberen te ontrafelen. Alle sporen wijzen in de richting van één persoon. Totdat Beck dieper op de details ingaat en op goed verborgen motieven stuit die naar een heel andere dader leiden…

DVD: Beck vol. 5 | Duur: 4 x 90 min. | Release: juni 2015 | Video: 16:9 | Audio: Zweeds Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x DVD | EAN: 5-424019-008949 | Met dank aan: Lumière

De uitgave van dit vijfde volume van Beck bevat in totaal vier afleveringen, die je elk los van elkaar kan bekijken als een film. De afleveringen duren immers anderhalf uur per stuk. Het geheel wordt door Lumière geleverd als een standaard Dvd-uitgave. Je treft er twee schijven in aan, zonder extra's of poespas. Elke schijf heeft twee schijven. Verder tref je in de uitgave nog een uitgebreide catalogus van Lumière aan.

De beelden en audio van de schijven zijn niet bijzonder. De beelden zijn sfeervol en van hoge kwaliteit om te bekijken, maar niet speciaal. Scherpe lijnen zijn er zeker, maar ook niet zo scherp als een Blu-ray uitgave bijvoorbeeld zou hebben. Verder is de audio goed gebalanceerd en hoor je de omgevingsgeluiden helder uit de boxen komen. Dat is vooral te danken aan de 5.1 Dolby Digital soundtrack en het is prijzenswaardig dat Lumière daarvoor gekozen heeft.

Hoe het met de toekomst van de serie zit, is nog niet zeker. Het vijfde seizoen krijgt in totaal acht films, waarvan er dit jaar vier zijn uitgegeven. Dat houdt in dat er nog vier zullen komen, die volgend jaar worden uitgezonden op de Zweedse televisie. Mocht er daarna nog meer volgen, dan komt er in elk geval een andere acteur voor de rol van Gunvald Larsson, of het personage moet verdwijnen. Acteur Mikael Persbrandt heeft laten weten dat de laatste film uit 2015 zijn laatste is asl Larsson.