Dvd-recensie: 'Black Mirror' seizoen 1 & 2

Prima uitgave, maar waar is de Kerstspecial!?

Bedenker: Charlie Brooker | Cast: Daniel Kaluuya (Bing), Toby Kebbell (Liam), Rory Kinnear (Michael Callow), Hayley Atwell (Martha), Lenora Crichlow (Victoria Skillane) | Jaren: 2011 "“ heden | Release: Netflix

Black Mirror is een Britse televisieserie, gemaakt door Charlie brooker. De show is een zogenaamde anthologie, bestaande uit een almaar wisselende cast en steeds nieuwe verhaallijnen. Het overkoepelende thema ligt in de snelle technologische ontwikkelingen van de 21ste eeuw, iets wat op duistere en satirische wijze bekeken wordt.

Er verschenen slechts 7 afleveringen van de serie, verspreid over twee seizoenen en een Kerstspecial. In elke aflevering gebeuren de raarste dingen. Zo heeft in het eerste seizoen de Britse premier live op televisie seks met een varken, fietsen hele horden kleurloze mensen virtuele valuta bijeen op hun hometrainers en draagt vrijwel iedereen een chip die herinneringen opslaat en weer kan afspelen. In seizoen twee schopt een tekenfilmbeer het tot kandidaat voor een politieke functie, transformeert een mysterieuze zender het gros van de bevolking tot apathische voyeurs en laat een vrouw een op kunstmatige intelligentie gebaseerde kopie maken van haar overleden echtgenoot. Deze DVD-box bevat beide seizoenen van deze aangenaam ontregelende serie vol duistere humor.

De kijkcijfers waren prima. De eerste aflevering werd in het Verenigd Koninkrijk door 2,07 miljoen mensen bekeken. Vervolgens daalde het aantal afleveringen in het eerste (drie afleveringen tellende) seizoen naar 0,87 miljoen mensen in de seizoensfinale. Vervolgens was er het tweede seizoen, dat een soortgelijke beweging vertoonde. Toen begon men met 2,01 miljoen kijkers en zakte het geheel naar 1,28 miljoen. De speciale aflevering werd door 1,66 miljoen mensen bekeken.

Critici en publiek waren verder positief over de serie. Vooral de diepgang in de manier waarop met de onderwerpen omgegaan werd, kreeg veel lof. Niet gek dus dat Brooker een Emmy kreeg.

Dvd : Black Mirror Seizoen 1 & 2| Duur: 6 x 50 minuten | Release: juli 2015 | Video: 16:9 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x Dvd | EAN: 8-717344-756808 | Met dank aan: Just Media Group

De serie wordt aangeleverd in een mooie uitvouwbare hoes. Maak je hem open, tref je binnen in twee schijven aan, met elk drie afleveringen. Aan de linker- en rechterkant van de hoes tref je de uitgebreide synopsissen van elke aflevering aan. Stom genoeg bevat de uitgave niet de Kerstspecial, terwijl je dat natuurlijk wel zou verwachten bij deze complete uitgave.

De audio en beeldkwaliteit van de serie zit gelukkig wel snor. De beelden zijn voor een Dvd-uitgave erg helder om te bekijken, hoewel de randen niet zo scherp zijn als bij een Blu-ray uitgave. Toch zijn de kleuren mooi en vaak levendig, hoewel daar soms mee gespeeld wordt. Het past dus goed bij het uitgangspunt van de serie. De audio is verder ook goed, met een mooie balans tussen dialoog en muziek.

Hoe het precies zit met de toekomst van de serie, is niet zeker. Begin 2014 maakten Charlie Brooker en Channel 4-baas Phil Clarke bekend dat er nieuwe afleveringen zouden komen. Op zijn minst twee nieuwe afleveringen waren aangekondigd, maar tot dusverre verscheen alleen een Kerstspecial. Verder wordt er nog gewerkt aan een Amerikaanse remake.