Serie op Blu-Ray: Broadchurch (seizoen 2)

Het vervolg op het uiterst succesvolle eerste seizoen!

Bedenker: Chris Chibnall | Cast: Olivia Colman (DS Ellie Miller), David Tennant (DI Alec Hardy), Jodie Whittaker (Beth Latimer), Andrew Buchan (Mark Latimer), Adam Wilson (Tom Miller), e.a. | Uitzending serie: 2013-heden | Tv-zender: ITV, RTL4

In 2013 was het misdaaddrama Broadchurch een regelrechte hit voor de zender ITV. Ondanks dat de serie makkelijk zonder vervolg had kunnen bestaan, verscheen deze toch. Ook het tweede seizoen werd een doorslaand succes, al was de ontvangst wel net iets minder.

Naar het eerste seizoen (RT = 90%) keken gemiddeld per aflevering 9,7 miljoen liefhebbers. Het tweede seizoen (RT = 86%) moest het met een handjevol kijkers minder doen: 9,4 miljoen. Uiteraard uitstekend! Daarnaast werd de serie (IMDb = 8,4) aan vele landen verkocht en werden er de nodige prijzen gewonnen. Waar het eerste seizoen in eerste instantie alleen op Dvd verscheen, is het tweede seizoen ook gelijk op Blu-Ray verschenen.

Seizoen 2
Het proces tegen Joe Miller, de verdachte van de moord op de 11-jarige Danny, is van start gegaan. Iedereen had verwacht dat er snel een veroordeling zou volgen, maar dat valt tegen. Naarmate het proces vordert, komen er verrassende nieuwe feiten aan het licht en blijkt dat sommige dorpelingen nog meer geheimen te verbergen hebben. Tegelijkertijd wordt inspecteur Alex Hardy opnieuw keihard geconfronteerd met de oude moordzaak waarin hij ooit zulke vreselijke fouten heeft gemaakt. De hoofdverdachte in die zaak komt namelijk plotseling tevoorschijn. Hij is op zoek naar degene die destijds tegen hem getuigde: zijn vrouw Claire.

Dvd: Broadchurch - Seizoen 2 | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 8 x ca. 45 minuten | Release: juli 2015 | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD / Dolby Digital 2.0 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Deleted Scenes | Making of | Success and Serie Two | Promotions EAN: 8717344753692 | Met dank aan: Just Entertainment

De twee Blu-Ray schijven van deze uitgave van het tweede seizoen van Broadchurch zitten vastgeklikt in een blauwe amaray Blu-Ray keepcase. In de hoes of op de schijven is geen extra informatie terug te vinden over bijvoorbeeld de locatie van de afleveringen en de extra's.

In tegenstelling tot het eerste seizoen verschijnt het tweede seizoen wel gelijk op Blu-Ray. Gelukkig is het eerste seizoen recent ook nog in High Definition verschenen, waardoor de liefhebber van deze top serie de huidige en komende seizoenen kan aanschouwen in de beste kwaliteit. Just Entertainment heeft er ook voor gezorgd dat de beeldkwaliteit netjes is. De kleuren ogen fraai en natuurlijk en de scherpte is uitstekend. Wel lijkt het beeld te flets, al zou dit ook een keuze kunnen zijn van de makers. Prima schijf van een mooie serie.

Nu wel extra's!
Waar het eerste seizoen het nog moest stellen zonder extra's, heeft dit seizoen wel bonusmateriaal gekregen. Zo zijn er flink wat verwijderde scènes, met een speelduur van ruim een half uur. De 'Making Of' duurt een kwartier en laat naast interviews met cast en crew ook de nodige beelden van achter de schermen zien, fraai! De korte 'Success and Serie Two' sluit hierop aan, maar zoomt vooral in op het eigen succes en dat komt wat zelfverheerlijkend over. De extra 'Promotions' voegt weinig toe, maar is wel aardig om te zien dat ook dit onderdeel hoort bij het maken van een (hit)serie.

Derde seizoen onderweg; Amerikaanse remake verscheen in 2014
ITV heeft het derde seizoen van Broadchurch ondertussen aangekondigd en zowel David Tennant als Olivia Colman keert terug. Naar verwachting wordt het nieuwe seizoen eind 2016 of begin 2017 uitgezonden. Hieronder de trailer voor de miniserie Gracepoint, de tiendelige Amerikaanse remake uitgezonden in 2014 door Fox.