Dvd-recensie: 'Pretty Little Liars' seizoen 5

Mooie uitgave, en ook nog eens bomvol extra's!

Cast: Shay Mitchell (Emily Field), Troian Bellisario (Spencer Hastings), Ashley Benson (Hanna Marin), Lucy Hale (Aria Montgomery), Laura Leighton (Ashley Marin) | Jaren: 2010 - | Release: ABC

Pretty Little Liars is een succesvolle serie van de Amerikaanse zender ABC Family. De boel is losjes gebaseerd op de populaire gelijknamige boekenreeks van Sara Shephard en draait om de levens van vier meisjes en het groepje dat ze vormden, dat een jaar voor de gebeurtenissen uit elkaar gevallen is. Een jaar later worden ze stuk voor stuk benaderd door een voormalig vriendin, die eerder verdween.

Aria, Emily, Hanna en Spencer zijn opgelucht dat zowel Alison als Ezra nog leven en weer veilig thuis zijn. Maar de ontdekking van twee nieuwe lichamen roept opnieuw vragen op. Ook laat 'A' weer van zich horen met angstaanjagende bedreigingen. Is Alison echt 'A'? Of doet 'A' zich alleen maar voor als Alison? Een verrassende bekentenis drijft de vijf vriendinnen uiteen, en het spelletje blijkt nog lang niet gespeeld.

De afleveringen van het vijfde seizoen bleven flink wat kijkers trekken. De première was goed voor 2,72 miljoen kijkers, een aantal dat naar mate het seizoen vorderde enigszins zakte. De grootste dip beleefde de serie in zijn 21ste aflevering, Bloody Hell, met slechts 1,58 miljoen kijkers. De seizoensfinale werd weer bekeken door 2,65 miljoen mensen. Critici zijn positief over het seizoen, blijkens RottenTomatoes. Daar staat de film met 5 getelde recensies op 80%.

DVD: Pretty Little Liars seizoen 5 | Duur: 25 afleveringen / 42 minuten | Release: augustus 2015 | Video: (16:9) 1.78:1 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1, Frans 2.0 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels | Discs: 6x DVD | EAN: 5-051888-209639 | Met dank aan: Warner Bros.

Net als het vorige seizoen dat we recenseerde, wordt ook dit vijfde seizoen van Pretty Little Liars aangeleverd in een standaard Dvd-keepcase. De hoe bevat in totaal zes schijven, die in totaal 25 afleveringen bevatten. Het geheel ziet er netjes uit. De hoes toont de vrouwelijke hoofdpersonen van de show, met achterop een synopsis, technische details en informatie over de extra's. Verder zien we in de hoes de schijven mooi elk in een individueel vak zitten. Binnen in de hoes staat tot slot per schijf netjes uitgeschreven wat je erop kan vinden.

Met de beelden en audio zit het net als bij het vorige seizoen (dat eveneens op Dvd uitgegeven werd) helemaal snor. De serie leunt sterk op zijn sfeer en die komt goed tot zijn recht met de beelden. Het geheel is redelijk scherp en dat wijst erop dat Warner in elk geval gekozen heeft voor een hoge kwaliteit. Ook de audio komt prima uit de boxen, waarbij muziek soms de overhand neemt.

De uitgave zit verder bomvol extra's. Zo zijn er vier featurettes toegevoegd die zich concentreren op de honderdste aflevering van de serie. Maar ook Christmas in Rosewood: Designing the Ice Ball is leuk om naar te kijken. De featurette Pretty Little Liars: the Guys are Back handelt zoals de titel al duidelijk maakt over de terugkerende mannen.

De leukste toevoeging van deze uitgave is de speciale aflevering We Love You to DeAth, die zeker voor de echte fan het kijken waard is. Tot slot zijn er nog de standaard verwijderde scènes aanwezig op deze uitgave.

Op 10 juni 2014 kondigde ABC aan dat er nog twee nieuwe seizoenen zouden volgen voor de serie. Daarmee is het de langste originele serie voor ABC Family. Beide seizoenen krijgen twintig afleveringen.