Dvd-recensie: 'Justified' seizoen 5

Dvd-recensie: 'Justified' seizoen 5

Het op één na laatste seizoen van de FX-serie is nu in Nederland verkrijgbaar.

Bedenker: Graham Yost | Cast: Timothy Olyphant (Raylan Givens), Nick Searcy (Art Mullen), Joelle Carter (Ava Crowder), Jacob Pitts (Tim Gutterson), Erica Tazel (Rachel Brooks) | Jaren: 2010-2015 | Release: FX

Na zes seizoenen is er een einde gekomen aan FX-serie Justified. De avonturen van Raylan zijn daarmee voorbij, maar hier in Nederland kunnen we er nog even van genieten. Deze maand werd namelijk de Dvd van het vijfde seizoen vrijgegeven, en dat zal vermoedelijk volgend jaar gevolgd worden door de Dvd van het zesde seizoen. Wij mogen dus nog één jaartje extra genieten van Raylan.

Dit (vijfde) seizoen krijgt Deputy U.S. Marshal Raylan Givens te maken met de Crowes, een dodelijke, criminele familie uit Florida die zich in Harlan wil vestigen om nieuwe criminele activiteiten te ontplooien. Boyd Crowder probeert zijn verloofde Ava uit de gevangenis te krijgen en gaat samenwerken met maffiabaas Wynn Duffy.

Het seizoen werd redelijk goed bekeken. De premièreaflevering trok zo'n 2,84 miljoen kijkers naar The FX en de finale haalde in totaal 2,37 miljoen kijkers. Daarnaast was de ontvangst goed, want op Metacritic staat het vijfde seizoen op een score van 84 van de 100.

DVD: Justified seizoen 5 | Duur: 583 min. | Release: september 2015 | Video: 1.78:1 / 16x9 | Audio: Dolby Digital 5.1: Engels, Frans | Ondertiteling: Frans, Engels, Nederlands | Discs: 3x DVD| EAN: 8-712609-648928 | Met dank aan: Sony Entertainment Network

Het vijfde seizoen wordt in een reguliere Dvd-hoes aangeleverd. Daar omheen zit uiteraard een slipcover met de gebruikelijke informatie voorop en achterop. Binnen in de hoes zijn de schijven netjes los van elkaar gepositioneerd en in binnenkant van de hoes staan synopsissen van afzonderlijke afleveringen gedrukt. Het is dus een mooie uitgave om te hebben, die alleen extra's ontbeert.

De beeldkwaliteit van het vijfde seizoen is puik. Details zijn goed zichtbaar, hoewel soms net onscherp. Dat lijkt een bewuste keuze te zijn, net als het kleurgebruik. Het geheel heeft een warme air gekregen en dat is mooi overgezet op de Dvd. De DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack komt verder geweldig uit de boxen. Het geheel is bijna perfect gebalanceerd, waarbij muziek lekker hard staat en het dialoog tegelijk goed te horen valt.

Zoals gezegd is er enkel nog een zesde seizoen, dat nog uitgegeven moet worden in Nederland. Het laatste seizoen is goed ontvangen door critici, die het volgens RottenTomatoes allemaal sterk vonden. "Justified is terug in vorm voor zijn eindspel, met een scherp verhaal en kleurrijke personages die zichzelf nooit te serieus nemen." Wanneer de Dvd in Nederland uitgegeven wordt, is nog niet bekend.