Tv-serie op Dvd: American Horror Story: Freak Show

Visueel prachtige serie krijgt slechts een (nette) dvd-uitgave.

Bedenkers: Ryan Murphy | Brad Falchuk | Cast: Jessica Lange (Elsa Mars), Sarah Paulson (Bette en Dot Tattler), Evan Peters (Jimmy Darling), Michael Chiklis (Dell Toledo), Frances Conroy (Gloria Mott), Denis O'Hare (Stanley), Emma Roberts (Maggie Esmerelda), Angela Bassett (Desiree Dupree), Kathy Bates (Ethel Darling) e.a. | Uitzending serie: 2011 - Heden | Tv-zenders: FX | RTL 5

De zender FX weet de afgelopen jaren goed te scoren met de horrorserie American Horror Story van bedenkers Ryan Murphy en Brad Falchuk, ook verantwoordelijk voor series als Nip/Tuck (2003"“10), Glee (2009"“15) en Scream Queens (2015"“heden). Naast prima kijkcijfers wist de 'bloemlezing'-serie zich sinds 2011 flink in de kijker te spelen bij de Emmy Awards.

Overigens is de serie zo succesvol dat er ook een spin-off van verschijnt, namelijk American Crime Story. In de States draait ondertussen het vijfde seizoen en in Nederland verscheen onlangs het vierde seizoen Freak Show op schijf.

Seizoen 4: Freak Show
Elsa Mars is de leider van een groep menselijke 'curiositeiten' die wanhopig probeert te overleven in het saaie stadje Jupiter in het Florida van 1952. Haar groep performers omvat een tweehoofdige, telepathische tweeling, een ondernemende dame met baard, een kwetsbare sterke man en zijn verleidelijke echtgenote met drie borsten. Maar de mysterieuze verschijning van een duister figuur brengt het leven van alle inwoners en freaks meteen in gevaar.

Dvd: American Horror Story: Freak Show | Aantal discs 4 x Dvd | Afleveringen: 13 x 43 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Getting Freaky: A Peek Under the Tent | Two Heads are Better Than One | Twisty: Behind the Mask of Terror | Freaklore: The Specter of Edward Mordrake | Extra-Ordinary Artists | Hollywood Freak Show Hollywood Premiere | EAN: 8712626089155 | Release: oktober 2015 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De vier schijven van deze Dvd-uitgave van het vierde seizoen van American Horror Story zitten vastgeklikt in een vier dunne Dvd-keepcase, met daaromheen een stevige sleeve. Op de achterzijde van de afzonderlijke keepcases staan de titels en synopsissen van de opgenomen afleveringen. Over de locatie en de inhoud van het bonusmateriaal wordt geen duidelijkheid gegeven.

Ondanks dat drie voorgaande bloemlezingen nog in High Definition verschenen verzaakt 20th Century Fox Home Entertainment het vierde seizoen ook in de beste kwaliteit aan te bieden. Al is het vermoeden dat deze waarschijnlijk later gaat volgen.

De Dvd uitgave biedt Freak Show overigens een nette beeldkwaliteit. Het kleurrijke en grauwige, maar mooi gefilmde geheel ziet er verhoudingsgewijs nog goed scherp uit, al kan niet ontkent worden dat de kunstachtige serie een 1080p uitgave had verdiend. Er is ruis aanwezig en de donkere delen in het beeld overheersen te veel. Het geluid wordt aangeleverd via een standaard, maar effectieve 5.1 Dolby Digital surround track.

De extra's zijn zeker aardig om even te bekijken. Wel is aan te raden deze niet te bekijken voorafgaand aan het kijken van alle afleveringen. 'Getting Freaky: A Peek Under the Tent' geeft een blik op de complete serie, 'Two Heads are Better Than One' werpt in 10 minuten een blik op de (vreemde) personages en 'Twisty: Behind the Mask of Terror' zet het masker af van de ziekelijke clown Twisty the Clown, gespeeld door John Carroll Lynch.

In 'Freaklore: The Specter of Edward Mordrake' wordt er stilgestaan bij het broodjeaapverhaal van Halloween. Het meest uitgebreid is 'Extra-Ordinary Artists' waarin wordt stilgestaan bij de casting en in 'Hollywood Freak Show Hollywood Premiere' zien we interviews vanaf de rode loper.

Seizoen 5: Hotel
Het vijfde seizoen wordt ondertussen door FX uitgezonden. Het is het eerste seizoen zonder een bijdrage van actrice Jessica Lange. Wel keren er veel andere bekende gezichten terug. Voorlopig lijkt Lange's afwezigheid geen enorme invloed te hebben op de kijkcijfers. FX is achter de schermen bezig met het zesde seizoen. Dit seizoen zou duisterder en bedrieglijker moeten worden. Zangeres Lady Gaga is gevraagd terug te keren.

Hieronder de trailer voor het vijfde seizoen, Hotel: