Tv-serie op Blu-ray: Fear the Walking Dead

Redelijke uitgave van het korte debuutseizoen van de The Walking Dead spin-off.

Bedenkers: Robert Kirkman | Dave Erickson | Cast: Kim Dickens (Madison Clark), Cliff Curtis (Travis Manawa), Frank Dillane (Nick Clark), Alycia Debnam-Carey (Alicia Clark), Elizabeth Rodriguez (Liza Ortiz), Mercedes Mason (Ofelia Salazar), Lorenzo James Henrie (Christopher Manawa), Rubén Blades (Daniel Salazar), Colman Domingo (Victor Strand) e.a. | Uitzending serie: 2015 - heden | Tv-zenders: AMC

Na vijf seizoenen The Walking Dead besloot AMC een spin-off, of beter gezegd de "companion series", te lanceren onder de titel Fear the Walking Dead. Uiteraard draait ook deze serie rond de uitbraak van een enorme zombieplaag. Dit keer wordt de situatie bekeken in Los Angeles, in plaats van Atlanta en omgeving. Uiteraard werd het korte eerste seizoen een succes.

Eind augustus keken ruim 10 miljoen mensen naar de debuutuitzending van de pilot-aflevering, waarvan er aan het einde nog een kleine 7 miljoen over waren. De ontvangst mag ook verdienstelijk genoemd worden met 76 procent op Rotten Tomatoes. De IMDb noteert een 7,5 en dat ligt flink onder het cijfer van The Walking Dead, een 8,6. Onlangs verscheen het debuutseizoen op Blu-ray.

Synopsis
Een disfunctionele familie in Los Angeles, bestaande uit Madison Clark, een begeleidingsadviseur op de middelbare school, haar vriend Travis Manawa, een leraar Engels, haar dochter Alicia en drugsverslaafde zoon Nick, staat aan het begin van de zombie-apocalyps. De vier worden gedwongen te kiezen tussen ingrijpend veranderen of hun huidige gebrekkige zelf te blijven om met de dreigende ineenstorting van de beschaving om te gaan.

Dvd: Fear the Walking Dead - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-ray | Afleveringen: 6 x gem. 47 minuten | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: A Look at the Series | Inside the Characters | EAN: 8713045246600 | Release: december 2015 | Met dank aan: Entertainment One

De twee schijven van deze Blu-ray uitgave van het debuutseizoen van Fear the Walking Dead zitten vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. In de keepcase staan (enkel) de titels van de zes afleveringen.

De beeldkwaliteit van deze Entertainment One-uitgave is redelijk netjes. Vooral bij de wat weidsere beelden ziet het er voldoende scherp uit en zijn de kleuren goed. De close-ups zijn jammer genoeg iets minder mooi, aangezien de scherpte wat achterblijft. Ook is er onnodige ruis waarneembaar. Dit is vooral zichtbaar in de donkere scènes die gelukkig overwegend netjes omgaan met de detailweergave. Het geluid van de zombieserie wordt aangestuurd door een DTS-HD 5.1 track en deze hoor je vooral in de meer stevigere scènes, al zijn die beperkt aanwezig in het debuutseizoen.

Entertainment One heeft twee korte en niet ondertitelde featurettes als bonusmateriaal toegevoegd. Tijdens de eerste 4 minuten durende featurette 'A Look at the Series' geeft onder meer uitvoerend producent Dave Erickson een vluchtige uitleg over de serie, met een focus op het moment dat de serie afspeelt en de nieuwe personages. De tweede featurette heet 'Inside the Characters' en zoomt in een kleine 3 minuten in op de belangrijkste gezichten in de spin-off.

Uitgebreider tweede seizoen onderweg
AMC kondigde vrij snel seizoen 2 aan voor Fear the Walking Dead. In plaats van zes afleveringen zal deze bestaan uit vijftien episodes. De aftrap zal vermoedelijk plaatsvinden in de lente van 2016. Aansluitend verscheen de zestiendelige webserie Fear the Walking Dead: Flight 462. Een van de personages uit deze webserie duiken op het het tweede seizoen van "FTWD". Hieronder episode 1 van Flight 462: