Tv-serie op Blu-Ray: Ripper Street (seizoen 1 t/m 3)

De stevige misdaadserie die eerder werd gecanceld.

Bedenkers: Richard Warlow | Cast: Matthew Macfadyen (Edmund Reid), Jerome Flynn (Bennet Drake), Adam Rothenberg (Homer Jackson), David Wilmot (Donald Artherton), MyAnna Buring (Long Susan), e.a. | Uitzending serie: 2012 - heden | Zenders: BBC, AmazonInstant

Door een terugval in kijkcijfers werd de misdaadserie Ripper Street (IMDb = 8,1) na het tweede seizoen officieel gecanceld door de BBC. Mogelijk mede doordat de serie eind 2013 door de luisteraars van het Britse magazine Radio Times werd verkozen tot de beste televisieserie van 2013, blies Amazon Prime de serie vrij snel nieuw leven in. Ondertussen draait alweer het vierde seizoen.

Het derde seizoen (Metacritic User rating: 9.3) wist de kijkcijfers even hoog te houden als het tweede en opvallend genoeg startte de BBC ook met het uitzenden van het seizoen. Onlangs verschenen de eerste drie seizoenen in een compacte verzamelbox, uitgegeven door Just Entertainment.

Synopsis
In het Victoriaanse Londen is de hardwerkende politie-inspecteur Edmund Reid actief, merkbaar verbitterd over het feit dat het hem nooit is gelukt Jack the Ripper te ontmaskeren. De beruchte seriemoordenaar is nog altijd op vrije voeten, en de hele stad vreest dat hij ooit opnieuw zal toeslaan. Intussen valt er in inspecteur Reids werkgebied, het Londense stadsdeel East End, nog veel meer misdaad te bestrijden. Reid kan daarbij rekenen op twee trouwe assistenten, de loyale sergeant Bennet Drake en de tamelijk frivole Amerikaanse kapitein Homer Jackson. Samen nemen de drie het op tegen meedogenloze misdadigers, corrupte collega's en andere onverlaten.

Hieronder de trailer voor het eerste seizoen. Bekijk ook de trailers voor seizoen 2 en seizoen 3:

Uitgave: Ripper Street - Seizoen 1 t/m 3 | Aantal discs 6 x Blu-ray | Afleveringen: 24 x gem. 50 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8717344757942 | Release: januari 2016 | Met dank aan: Just Entertainment

De zes schijven van deze Blu-ray uitgave van de eerste drie seizoenen van Ripper Street zitten vastgeklikt in een iets dikkere Blu-ray keepcase. In de hoes is geen info te vinden over (de locatie van) de 24 afleveringen. De schijven maken alleen duidelijk om welk seizoen het gaat. Weinig aanvullende informatie dus.

De beeldkwaliteit van deze Just Entertainment-uitgave is in alle opzichten meer dan netjes. De kleuren zijn vol, de scherpte is fraai en er zijn weinig storende zaken, zoals overtollige ruis of in het zwart wegvallende details. Het enige is dat sommige shots wat dof lijken ten opzichte van andere scènes. En ondanks dat het beeld doorgaans filmisch aandoet, neigt het beeld soms wat soapachtig te worden. Dit mag de pret verder niet drukken, aangezien het historische Londen prachtig in beeld wordt gebracht. Het geluid wordt aangeleverd door een Dolby Digital 5.1 geluidstrack, in tegenstelling tot een meer gebruikelijke DTS-HD 5.1 track. De kwaliteit van de DD-track is overigens prima, al ligt de focus vooral op de dialoog.

Kale schijven
Het voordeel van de compacte uitgave is dat er niet weer een dikke box in je kast staat. In dit geval gaat het echter wel ten kosten van het bonusmateriaal. Elke schijf bevat namelijk vier afleveringen. Just Entertainment heeft simpelweg de schijven van de eerdere seizoensuitgaven gepakt en deze in een verzamelbox geklikt. Het grote voordeel hiervan: een stuk voordeligere aanschafprijs. Ook een mooie bonus.

Seizoen 4 draait; seizoen 5 al gepland
In juni 2015 werden het vierde en vijfde seizoen aangekondigd. Ondertussen is op Amazon UK seizoen 4 te bekijken. Het vijfde seizoen volgt hoogstwaarschijnlijk in januari 2017. Of er daarna toekomst is voor Ripper Street ligt waarschijnlijk volledig aan de kijkcijfers. Deze zijn overigens ook niet altijd meer even heilig, aangezien steeds meer streaming-diensten series onder hun hoeden nemen en daarmee een verdere fan-base opbouwen. Hieronder de trailer voor seizoen 4: