Tv-serie op Dvd: Modus

Tv-serie op Dvd: Modus

Nieuwe Zweedse successerie in Lumière Crime Series.

Regie: Lisa Siwe | Mani Maserrat | Cast: Melinda Kinnaman (Inger Johanne Vik), Henrik Norlén (Ingvar Nymann), Marek Oravec (Richard Forrester), Simon J. Berger (Isak Aronson), Esmeralda Struwe (Stina Vik), Lily Wahlsten (Linnéa Vik) e.a. | Uitzending serie: 2015 | Tv-zenders: TV4

Lumière Crime Series heeft er weer een nieuwe titel bij. Dit keer is het Modus, naar het boek 'Wees niet bang' van bestsellerauteur Anne Holt en van het Emmy Award-winnend schrijversduo Mai Brostrøm en Peter Thorsboe (The Team, Unit One). In het thuisland Zweden bleek de serie een succes.

De achtdelige serie rond de psychologe en profiler Inger Johanne Vik en haar onderzoek naar een fundamentalistisch netwerk wist maar liefst 1 miljoen Zweedse kijkers te boeien. Ondertussen is Modus ook internationaal kijkcijfers aan het winnen. Sinds 1 februari is de uitgave van Modus exclusief verkrijgbaar bij een van de grootste Nederlandse webshops, daarna is het eerste seizoen ook overal verkrijgbaar.

Synopsis
Tijdens een witte kerst in Zweden raakt psychologe en profiler Inger Johanne Vik samen met haar autistische dochter betrokken bij een onderzoek naar een aantal verontrustende moorden, waaronder de schokkende moord op een vrouwelijke bisschop op kerstavond. In Stockholm blijven er lijken opduiken, maar de doodsoorzaken komen niet overeen. Toch begint Inger Johanne al snel een patroon te herkennen: alle moorden lijken verbonden met een fundamentalistisch internationaal netwerk.

Uitgave: Modus - Seizoen 1 | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 8 x ca. 45 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Zweeds Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: 5425019009809 | Extra's: geen| EAN: 5051888220979 | Release: februari/maart 2016 | Met dank aan: Lumière

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van Modus zitten vastgeklikt in een dikke Dvd-keepcase. In of op de hoes wordt geen duidelijkheid gegeven over de locatie van de episodes. Op de schijven staat de locatie wel aangegeven. Ook is er een catalogus van Lumière toegevoegd.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave is doorgaans netjes. De kleuren zijn natuurlijk en vol en de scherpte is redelijk aardig. Wat betreft het laatste levert Lumière over het algemeen betere uitgaven op. De donkere beelden zorgen voor wat detailverlies, maar heel storend is dit niet. Het geluid focust zich uiteraard op dialoog, al is de track wel surround. Degelijke schijf, echter niet bijzonder op dit punt.

Geen extra's
Zoals de liefhebber ondertussen gewend zijn, scoren de Dvd- en ook Blu-ray uitgaven van Lumière (Crime Series) in beeld en geluid in kwaliteit (ruim) voldoende tot uitstekend. Een misser is dat er zelden tot nooit bonusmateriaal wordt toegevoegd aan de uitgaven. Dit is ook het geval bij Modus. Wel zijn er wat trailers (Norskov, Trapped, Follow the Money) te bekijken.

Tweede seizoen onderweg
In november verleden jaar werd het tweede seizoen aangekondigd door TV4. De zender vond de ontvangst ruim voldoende. De schrijvers keren terug om invulling te geven aan de opvolger. De verschijningsdatum is nog onbekend.