Dvd-recensie: 'Marco Polo' seizoen 1

Dvd-recensie: 'Marco Polo' seizoen 1

Een prachtige uitgave van deze prima serie.

Bedenker: John Fusco | Cast: Lorenzo Richelmy (Marco Polo), Benedict Wong (Kublai Khan), Olivia Cheng (Mei Lin), Joan Chen (Empress Chabi), Tom Wu (Hundred Eyes) | Jaar: 2014 - heden | Zender: Netflix

Hét antwoord van Netflix op HBO's Game of Thrones. Althans, zo werd Marco Polo in de markt gezet. Het moest een episch avontuur worden dat zou draaien om de avonturen van de Italiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo aan het hof van Kublai Khan. Helemaal slagen in die opzet deed de serie niet, maar toch is het een prima kijkervaring.

Marco Polo groei op bij zijn moeder, omdat vader Niccolò Polo als handelaar de wereld rondreist. Op een dag neemt zijn vader hem mee op een meerjarige reis naar Azië. Daar worden ze gevangen genomen door Kublai Khan, de zoon van Djengis Khan. In de dertiende eeuw heerst hij over Mongolië. Om vrij te komen laat Niccolò zijn zoon achter als onderpand, en die past al snel goed aan het hof.

De Netflix-serie is niet bepaald goed ontvangen door critici. Gemiddeld krijgt deze volgens RottenTomatoes een 4,7 van recensenten. 24% was echt positief. "Een algehele teleurstelling, Marco Polo is minder interessant dan een ronde in het spel dat dezelfde naam heeft." Over de kijkcijfers is er niets bekend, Netflix is uiteraard erg geheimzinnig daarover.

Dvd: Marco Polo seizoen 1 | Duur: 600 minuten | Release: maart 2016 | Beeld: 16:9 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 3x Dvd | EAN: 8-713045-247003 | Met dank aan: eOne

Waar Netflix-series als House of Cards prachtige uitgaves hebben gekregen in de vorm van uitvouwbare Dvd-hoezen, is dat met Marco Polo niet het geval. Wat het antwoord van Netflix op HBO's Game of Thrones had moeten zijn sneeuwde ietwat onder door de wat ongeïnspireerde verhaallijnen. De uitgave van de Dvd is ook iets minder mooi. Het betreft een slipcover om een reguliere Dvd-hoes, waar je de drie schijven in vindt.

De uitgave mag dan wel niet géweldig zijn als het aankomt op het uiterlijk, het geheel ziet er wel mooi uit. De beelden zijn mooi om naar te kijken, zelfs al is het een Dvd-uitgave. Details komen mooi tot hun recht, al zijn de lijnen niet haarscherp. Toch zit er genoeg detail in de serie en is het een mooi om te kijken op tv. Ook de audio is goed, het betreft een DTS-HD 5.1 soundtrack, waarbij de muziek een grote rol speelt op de achtergrond. Gecombineerd met goed te volgen dialoog en prachtige omgevingsgeluiden is het een mooie uitgave. Het ziet er erg strak uit en klinkt goed.

Toekomst: Hundred Eyes & seizoen 2
De serie krijgt een tweede seizoen op Netflix, maar heeft ook al een spin-off gekregen. Het gaat om een speciale aflevering die geheel draait om het personage Hundred Eyes. Zijn ontstaansverhaal wordt goed in beeld gebracht daarin en later dit jaar volgt een tweede seizoen van de serie.