Tv-serie op Blu-Ray: Dominion (seizoen 2)

Ambitieuze SyFy-serie op een prima uitgave.

Bedenker: Vaun Wilmott | Cast: Christopher Egan (Sgt. 1st Class Alex Lannon), Tom Wisdom (Archangel Michael), Roxanne McKee (Lady Claire Riesen), Luke Allen-Gale (William Whele), Kim Engelbrecht (Sgt. Noma Banks), Shivani Ghai (Arika/Evelyn) e.a. | Uitzending serie: 2014 - 2015 | Tv-zenders: Syfy

In 2014 debuteerde op de zender SyFy, de thuiszender van onder meer de filmreeks Sharknado, de ambitieuze bovennatuurlijke actieserie Dominion, losjes gebaseerd op de film Legion uit 2010. De doorgaans visueel zeer nette serie werd snel verlengd met een tweede seizoen. DIt mede door de redelijke kijkcijfers van tussen de 1,5 tot 2,0 miljoen per debuutuitzending op SyFy.

Het tweede seizoen trapte juli vorig jaar af. Deze aftrap bleek kijkcijfertechnisch gelijk ondermaats. Mogelijk kwam dit doordat het eerste seizoen al matig was ontvangen (RT = 38%, IMDb = 6,9). De kijkcijfers daalden gedurende het dertiendelige tweede seizoen tot ver beneden de 650.000. Het heeft Universal Pictures niet weerhouden om seizoen 2 een nette Blu-ray uitgave te geven.

Seizoen 2
De overblijfselen van de menselijke beschaving vechten in seizoen 2 een nog harder gevecht tegen het leger van de Aartsengel Gabriel. Alex Lannon reist af naar de legendarische stad New Delphi, een menselijke enclave met een duister geheim, in de hoop om daar een militaire alliantie te sluiten met hun leider. Ondertussen krijgt Claire Riesen in Vega te maken met een opstand tegen het klassensysteem van de stad, ze komt lijnrecht tegenover David Whelan en zijn rebelse bondgenoten te staan. Terwijl er oorlog woedt in de paar steden die er nog zijn op aarde ontdekt Michael een nieuwe mysterie in de vorm van Mallory, een stad ogenschijnlijk onaangetast door de hemelse oorlog.

Uitgave: Dominion - seizoen 2 | Aantal discs 3 x Blu-ray | Afleveringen: 13 x gem. 35 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: 'Bewilderment of the Heart' director's extended cut | Deleted Scenes | EAN: 5053083061562 | Release: maart 2016 | Met dank aan: Universal Pictures

De drie schijven van deze Blu-ray uitgave van het tweede seizoen van Dominion zitten vastgeklikt in een iets dikkere Blu-ray keepcase. Er is geen enkele extra informatie over de afzonderlijke afleveringen en het bonusmateriaal terug te vinden in de hoes of op de losse schijven.

Het beeld van deze Blu-ray uitgave van Dominion is van een prima kwaliteit en stelt eigenlijk op geen enkel front teleur. De scherpte is doorgaans van een prima kwaliteit en de vele donkere scènes en delen in het beeld behouden prima de details. Ook is er nagenoeg geen ruis aanwezig en zijn de duidelijk bewerkte kleuren vol en warm. Deze sluiten ook prima aan op de serie. Het geluid doet het ook netjes, met de nodige ondersteunende muziek en enige surround effects zoals achtergrondgeluiden.

Bonusmateriaal
Het bonusmateriaal is redelijk beperkt gebleven. Naast wat verwijderde scènes per schijf is er ook een "director's extended cut"-versie te zien van de elfde aflevering 'Bewilderment of the Heart.' Deze versie duurt ca. 51 minuten in plaats van de oorspronkelijke ca. 40 minuten.

Seizoen 2 betekende het einde
Ondanks dat het tweede seizoen werd uitgebreid van acht afleveringen naar dertien afleveringen wist het geheel niet te overtuigen. De kijkcijfers namen fors af en de waardering voor de SyFy-serie bleek ook erg matig. SyFy besloot in oktober 2015 dat er geen derde seizoen verschijnt: "Aangevoerd door bedenker Vaun Wilmott, de getalenteerde cast, producenten, scenaristen en crew van Dominion hebben geweldig werk verricht om deze ambitieuze, filmachtige serie over twee seizoenen naar het scherm te brengen. We bedanken hen en ook onze producentenpartners Universal Cable Productions, Bold Films en Film Afrika."