Tv-serie op Dvd: Land van Lubbers

Tv-serie op Dvd: Land van Lubbers

Met Huub Stapel als de oud minister-president.

Regisseur: Peter de Baan | Cast: Huub Stapel / Guy Clemens (Ruud Lubbers), Hannah van Lunteren (moderator), Joop Keesmaat (Joop den Uyl), Hannah van Lunteren (Liza Sanders), Karin Meerman / Kristen Denkers (Ria Lubbers), Sophie van Winden (koningin Beatrix), e.a. | Jaar:: 2016 Tv-uitzending: AVROTROS

Eerder dit jaar verscheen op AVROTROS de miniserie Land van Lubbers, een nieuwe serie rond een Nederlandse politicus die iets heeft betekend voor het land. Zoals de titel al zegt gaat deze vierdelige serie over Ruud Lubbers, de CDA-politicus die van 1982 tot 1994 minister-president van Nederland was. De hoofdrol werd ingevuld door Huub Stapel (Zwarte Tulp, Flodder) en Guy Clemens (De Troon, Heer & Meester).

De kijkcijfers van Land van Lubbers (IMDB = 6,4), uitgezonden in februari en maart dit jaar, waren niet enorm indrukwekkend. Naar de eerste aflevering keken een half miljoen mensen. Het ontvangst bleek ook wisselend. Ondertussen wordt gewerkt aan een nieuw politiek drama. Dit keer staat Pim Fortuyn centraal.

In Land van Lubbers zien we hoe Ruud Lubbers het tijd om de balans op te maken en daarom stemt hij in met vier lange interviews voor een collegezaal studenten over belangrijke gebeurtenissen uit zijn politieke carrière. Over de oliecrisis, de economische hervormingen, de demonstraties tegen kruisraketten en de geboorte van de euro wordt hij aan de tand gevoeld. De studenten zijn niet alleen nieuwsgierig maar ook confronterend.

Dvd: Land van Lubbers | Afleveringen: 4 x ca. 50 minuten | Release: mei 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: geen | Aantal discs 6 x Dvd | Extra's: geen | EAN: 8717344759144 | Met dank aan: Just Entertainment

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Land van Lubbers zitten verpakt in dikke Dvd-keepcase, met daaromheen een insteekhoes. Achterop de hoes staan de titels van de afzonderlijke afleveringen.

Deze Dvd-uitgave van Land van Lubbers laat over het algemeen een degelijke indruk achter. Heel spetterend mag het geheel echter niet genoemd worden. De sobere kleurstelling werkt daarbij ook niet in het voordeel. Het beeld voelt verder wat soft aan, zeker in de scènes waarin Guy Clemens te zien is als Lubbers. Verder is dit een heel typische Dvd-uitgave: het beeld kan ermee door, maar in High Definition had dit waarschijnlijk stukken beter uitgepakt. Het geluid is surround, maar de nadruk ligt logischerwijs op de dialoog.

Geen extra's
Just Entertainment levert een kale uitgave op. Naast de vier afleveringen zijn er geen extra's terug te vinden op de schijven. Er zijn zelfs geen trailers te bekijken van andere Just-uitgaven. Er wordt direct overgeschakeld naar het basic hoofdmenu. Hieronder een video van EénVandaag waarin Oud-minister Hedy d'Ancona en journalist Marijn de Koning naar Land van Lubbers kijken: