Tv-serie op Blu-Ray: The Strain (Seizoen 2)

Naar Guillermo del Toro's fantasie.

Bedenkers: Guillermo del Toro | Chuck Hogan | Cast: Corey Stoll (Dr. Ephraim "Eph" Goodweather), David Bradley (Professor Abraham Setrakian), Mí­a Maestro (Dr. Nora Martinez), Kevin Durand (Vasiliy Fet), Jonathan Hyde (Eldritch Palmer), Richard Sammel (Thomas Eichhorst), e.a. | Uitzending serie: 2014 - heden | Tv-zenders: FX | FOX Nederland

De vampierserie The Strain, uit het brein van Guillermo del Toro, heeft ondertussen al een derde seizoen achter de rug op de zender FX. Het tweede seizoen verscheen recent op FOX Nederland en wordt binnenkort afgerond. Toch ligt seizoen 2 alweer eventjes met een mooie uitgave in het Nederlandse Dvd/Blu-ray schap.

In het tweede seizoen van The Strain (RT = 72%) gaan Dr. Ephraim Goodweather en zijn team van de Centra voor Ziekebestrijding en -preventie onderzoek doen naar een mysterieuze en eeuwenoude uitbraak. In hartje New York vecht het team tegen het verspreiden van de uitbraak dat niets minder is als een vorm van vampirisme.

Serie: The Strain - Seizoen 2 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 13 x 39 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712626091295 | Release: oktober 2016 | Met dank aan: 20th Century Fox

De drie schijven van deze Blu-ray uitgave van het tweede seizoen van The Strain zitten verpakt in een mooie uitklapverpakking, met daaromheen een insteekhoes. Helaas is er nergens extra informatie te vinden over de afzonderlijke afleveringen en het bonusmateriaal. Een opvallende misser, aangezien dit bij de uitgave van het eerste seizoen nog wel was verzorgd d.m.v. een uitneembaar foldertje.

20th Century Fox levert ook nu weer een prima beeldkwaliteit af. Met een standaard verhouding van 1.78 : 1 is het beeld haarscherp en de kleuren tonen warm en krachtig, iets dat prima past bij de wat duistere serie. Er is een lichte laag ruis waarneembaar en deze valt iets meer op tijdens de meer donkere scènes. De visuele effecten zijn redelijk aardig. Denk aan maar die enorme 'tong'... Het geluid (DTS-HD) sluit netjes aan op het beeld, al ligt de nadruk op de dialoog. Al met al een uitstekende High Def-uitgave.

Bonusmateriaal
Net als bij seizoen levert Fox een mooie reeks extra's af. Deze zijn terug te vinden op voornamelijk de derde schijf. Zo is er een track met audiocommentaar bij de aflevering 'Night Train,' met Carlton Cuse. Daarnaast zijn er de twee featurettes 'Beyond the Page' en 'Sentient Strigoi.' Met name de eerste is aardig aangezien deze inzoomt op het bronmateriaal van Guillermo del Toro. Ook kun je kijken naar een korte Gag Reel. Verwijderde scènes zijn te bekijken op alle drie de schijven.

Vierde seizoen wordt de laatste
De kijkcijfers van The Strain blijven steeds verder dalen en tijdens het derde seizoen doken deze gemiddeld onder het miljoen (in de States). Het is dan ook niet raar dat FX de serie gaat afronden. Dit doen ze met een 10-delig vierde seizoen. Hieronder de trailer voor het derde seizoen, welke waarschijnlijk volgend jaar op FOX Nederland verschijnt: