Tv-serie op Dvd: Outcast (seizoen 1)

Tv-serie op Dvd: Outcast (seizoen 1)

Van de maker van The Walking Dead.

Bedenker: Robert Kirkman | Cast: Patrick Fugit (Kyle Barnes), Philip Glenister (Reverend John Anderson), Wrenn Schmidt (Megan Holter), Kate Lyn Sheil (Allison Barnes), David Denman (Officer Mark Holter), Julia Crockett (Sarah Barnes), Brent Spiner (Sidney), Reg E. Cathey (Chief Byron Giles) e.a. | Uitzending: 2016 - heden | Tv-zenders: Cinemax

De naam Robert Kirkman zal je ongetwijfeld bekend in de oren klinken, zeker als je een liefhebber bent van The Walking Dead. Kirkman is namelijk de schrijver van de comic waarop de zombieserie is gebaseerd. Afgelopen jaar verscheen de sere Outcast op de zender Cinemax. De horrorserie werd opgepakt door Kirkman zelf en gebaseerd op zijn gelijknamige comic.

In het eerste seizoen van Outcast (IMDb = 7,6) ontmoeten we Kyle Barnes, een man die zijn hele leven al bezeten is door demonen. Barnes gaat samen met hulp van dominee Anderson, een prediker met een eigen duistere kant, op zoek naar antwoorden over deze demonen. Maar de angstaanjagende waarheid die hij ontdekt zal niet alleen zijn leven - maar het lot van de wereld "“ voor altijd gruwelijk veranderen.

Seizoen 1 van Outcast bleek een redelijk succes. Niet alleen was de ontvangst meer dan netjes (Rotten Tomatoes = 79%), ook de kijkcijfers vertoonden een stijgende lijn. Onlangs verscheen het tiendelige eerste seizoen op Dvd.

Dvd: Outcast - Seizoen 1 | Aantal discs 4 x Dvd | Speelduur: 10 x ca. 45 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Release: december 2016 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De vier schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van Outcast zitten vastgeklikt in standaard Dvd-keepcase, met daaromheen een insteekhoes. Op de achterkant van de keepcase staat per disc en met de titels aangegeven welke afleveringen er te zien zijn. De titels van het afzonderlijke bonusmateriaal zijn te vinden op de achterkant van de insteekhoes.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave van 20th Century Fox Home Entertainment is in kleur en scherpte meer dan redelijk. Het beeld oogt vooral in de scènes overdag netjes. Het grote probleem is dat deze serie zich juist vaak in het donker / schemer afspeelt en hierin schuilt het grootste technische probleem. Ondanks dat de serie nog net aan te volgen blijft, oogt het beeld zo nu en dan erg donker. Donkerblauw en zwart zijn niet of amper te onderscheiden en de details vallen behoorlijk weg. Erg jammer. Voor de liefhebber is te hopen dat de Blu-ray uitgave een beter beeld laat zien. De surround-track klinkt verder prima, al moet de serie het vaak hebben van opvallend harde geluidseffecten, om de kijker te laten schrikken of in spanning te brengen.

Aardige reeks korte extra's
Het bonusmateriaal blijkt in zijn geheel te staan op de vierde schijf. Deze start met Comic Book Origins, waarin in slechts 2 minuten een blik wordt geworpen op het bronmateriaal. Ook About Outcast en Rome, West Virginia duren vrij kort en geven een snelle blik op de horrorserie. Ook is het visueel prima The Motion Comic Experience te bekijken en een reeks korte Inside the Episodes-featurettes die uiteraard inzoomen op de afzonderlijke afleveringen. Per aflevering in zo'n twee minuten.

Seizoen 2 aangekondigd
Het eerste seizoen werd netjes ontvangen en daarop heeft zender Cinemax besloten om nog voor de uitzending van de eerste aflevering een akkoord te geven op het tweede seizoen. Het eerste seizoen startte in juni 2016 en de kans lijkt groot dat in juni dit jaar het volgende seizoen van start gaat. Dit is echter nog niet bevestigd.

Een trailer is al wel verschenen, tijdens Comic Con verleden jaar: