Blu-ray recensie: 'Als de Dijken Breken'

Prachtige uitgave van deze Nederlandse hitserie.

Bedenker: Johan Nijenhuis | Cast: Gijs Scholten van Aschat (Hans Kreuger), Janni Goslinga (Janneke Kreuger), Simone Milsdochter (Sasja Wolbers), Tom van Dyck (André Verbeke), Loek Peters (Robert Wienesse) e.a. | Jaren: 2016 - heden | Release: EO, VRT

Nederland zou een stuk kleiner zijn, als de dijken niet zo hoog waren. Maar wat nou als die dijken breken, en Nederland overstroomt? Dat is de basisgedachte achter de naar het schijnt peperdure EO-serie, Als de dijken breken. De serie laat zien dat het westen van Nederland getroffen wordt door een extreem zware storm…

Vijf miljoen Nederlanders wonen onder zeeniveau. Wat blijft er over van Nederland, als zich anno nu een watersnoodramp voltrekt? De Nederlandse delta is niet opgewassen tegen een stormvloed van deze omvang. Wat zijn de rampzalige gevolgen? Hoe bouw je je leven, en hoe bouwen we Nederland weer op? Miljoenen mensen staan voor een onmogelijke keuze en moeten vrezen voor hun leven als de dijken breken. Zes va hen volgen we in deze mozaïekvertelling over relaties in zwaar weer, een landsbestuur onder druk en de veerkracht van een natie.

De serie werd goed ontvangen door critici, scoorde vrijwel alleen maar lovende recensies. Niet per se vanwege het acteerwerk, maar wel vanwege de realistische manier waarop de serie de schokkende nasleep van zo'n watersnoodramp laat zien. Dat gebeurt bijna op Hollywood-niveau, met mooie visuele effecten en een grote cast. De serie was overigens ook een kijkcijferhit: de première wist maar liefst 1,7 miljoen mensen te boeien. Latere afleveringen werden rond de 1,4 miljoen keer bekeken. Maar ook het uitgestelde kijken trok veel mensen, tot 2 miljoen per aflevering. Verder was er aan de Belgische kant ook sprake van hoge kijkcijfers: tot 1,5 miljoen per aflevering.

Blu-ray: Als de Dijken breken - de complete serie | Duur: 275 minuten | Release: januari 2017 | Video: 16:9 (1.85:1) | Audio: Nederlands, DTS-HD 2.0 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 1x Blu-ray | EAN: 8-719372-004401 | Met dank aan: Dutch Filmworks

Als de dijken breken wordt aangeleverd in een mooie, dubbeldikke Blu-ray keepcase. Daar omheen tref je een slipcover met identiek ontwerp aan. Voorop zie je het station van Rotterdam, compleet onder water en een grote lijst met castleden. Achterop een synopsis, laaiend enthousiaste kritieken en wat informatie over de afleveringen die je op de schijf aantreft. Dat zijn er overigens zes, met titels als Dijkring 14, Code Rood en Stilte na de storm. Ook tref je een making of aan.

Op deze Blu-ray uitgave komt de serie goed tot zijn recht. We schreven het al: de effecten zijn van hoog niveau en eigenlijk zie je over de hele linie dat het een goed gemaakte serie is. Beelden zijn scherp, kleuren echt en zelfs de overstromingen zien er mooi gemaakt uit. Het is kortom een serie die er in elk geval puik uitziet. Ook wat de audio betreft niets dan lof, al is de DTS-HD 2.0 score wel ietwat beperkt. Toch klinken dialoog en geluidseffecten goed uit de luidsprekers en maakt het van de serie een lekker sfeervol geheel om naar te kijken. Een extra mooie toevoeging aan deze Blu-ray uitgave is de Making of Als de Dijken Breken, die laat zien hoe de serie gemaakt kon worden. En daar kwam, blijkens de mini-documentaire, heel wat bij kijken!

Of er een vervolg komt weten we niet. Gezien de hoge kijkcijfers, zou je verwachten van wel, maar tegelijk heeft de zes afleveringen tellende serie een gesloten verhaal. Wellicht behoort een spin-off wel tot de mogelijkheid, maar ook dat is niet zeker. Mocht er nieuws komen, zullen we dat natuurlijk plaatsen op Serietotaal!