Tv-serie op Dvd: Scandal (seizoen 2)

Tv-serie op Dvd: Scandal (seizoen 2)

Een van de vele politiek-getinte successen van afgelopen jaren.

Bedenker: Shonda Rhimes | Cast: Kerry Washington (Olivia Pope), Columbus Short (Harrison Wright), Darby Stanchfield (Abby Whelan), Katie Lowes (Quinn Perkins), Guillermo Dí­az (Huck), e.a. | Uitzending serie: 2012-heden | Tv-release: 5 april 2012 (ABC), 23 december 2013 (NET 5)

Politiekgetinte tv-series doen het al jaren goed. Denk maar aan The West Wing, bedacht door Aaron Sorkin. Ook de afgelopen periode draaien er een aantal succestitels in het genre. Uiteraard heeft Netflix een succes met House of Cards, maar ook HBO's Veep, CBS' The Good Wife en ABC's Scandal trekken flink wat kijkers. De laatste serie, van de hand van Grey's Anatomy-bedenker Shonda Rhimes, is zelfs één van de toptitels van ABC. In de serie is de hoofdrol weggelegd voor actrice Kerry Washington, niet zo lang geleden nog te zien als Broomhilda von Shaft in de film Django Unchained (2012).

In de States wist het eerste seizoen, dat uit slechts zeven afleveringen bestaat, gemiddeld al ruim 7 miljoen kijkers te trekken tijdens de première-afleveringen op ABC. Seizoen twee - met maar liefst 22 afleveringen - wist lopende het seizoen meer kijkers te trekken en het slotstuk kwam uit op zelfs 9,1 miljoen kijkers. Het onlangs afgesloten derde seizoen deed er nog een schepje bovenop en kwam gemiddeld uit op zo'n 10,5 miljoen kijkers. In 2012 won acteur Dan Bucatinsky een Emmy Award voor zijn bijrol. De genomineerde Washington mocht de prijs niet in ontvangst nemen. Onlangs verscheen er een degelijke Dvd-uitgave van het tweede seizoen (Metacritic = 64, RT = 91%, IMDb = 8,0) in het schap.

Seizoen 2
Voor Olivia Pope en Associates eist het uit de weg ruimen van andermans problemen een vernietigend hoge persoonlijke tol. In seizoen twee komt Quinns ware identiteit aan het licht, wordt Hucks duistere verleden bekend, en wordt Olivia's meest duistere geheim onthult, iets dat zo schokkend en enorm is, dat het hele land gevaar loopt.

Dvd: Scandal - Seizoen 2 | Afleveringen: 22 x ca. 42 minuten | Release: april 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Duits, Frans, Engels | Aantal discs 6 x Dvd | Extra's: Close-up: Moordaanslag op President Grant | De rol van Huck | Deleted scenes | Bloopers | EAN: 8717418424589 | Met dank aan: The Walt Disney Company Benelux

De zes schijven van deze Dvd-uitgave van het twee seizoen van Scandal zitten verpakt in standaard Dvd-keepkase. Over de afzonderlijke afleveringen wordt geen enkele informatie gegeven in hoes, jammer. Ook is niet duidelijk op welke schijven de belangrijkste extra's (featurettes) zijn terug te vinden. De beeld- en geluidskwaliteit (Dolby Digital 5.1) van deze Dvd-uitgave zijn ruim voldoende en er valt eigenlijk weinig over te zeggen.

Beperkt aantal extra's
Uiteraard moeten bij dit soort net wat minder bekende series alle toegevoegde extra's gewaardeerd worden. Dat doen we dan ook. Als we kijken wat deze extra's inhouden, dan is het allemaal wat summier. In de featurette 'Close-up: Moordaanslag op President Grant' wordt er kort stil gestaan bij de moordaanslag op de president tijdens het zevende en achtste aflevering. In 'De rol van Huck' wordt er met cast en crew ingezoomd op de rol van Huck Finn, gespeeld door Guillermo Diaz. Ook is er een video aan te klikken met bloopers en zijn er verschillende verwijderde scènes te bekijken. Dit laatste is uiteraard leuk voor de diehard fan.

Conclusie: Redelijk vermakelijke
Niet alleen het tweede, maar ook het derde seizoen is in de States al uitgezonden op ABC. Aangezien de kijkcijfers blijven groeien, is een vierde seizoen onlangs aangekondigd. Acteur Columbus Short (Harrison Wright) keert om persoonlijke redenen (aanklacht mishandeling) niet terug. Hieronder tref je een promo voor het derde seizoen.

Deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van Scandal is basic. Met het beeld en geluid zit het goed en er zitten gelukkig wat extra's bij. Jammer is dat er geen details worden gegeven over de afzonderlijke afleveringen en de locatie van extra's op de zes schijven. Dit had best gemogen met een verkoopprijs van zo'n vier tientjes.