Recensie Videoland-serie 'Meer Soundos'

Recensie Videoland-serie 'Meer Soundos'

Een eigen serie voor Soundos El Ahmadi verdient meer dan drie afleveringen van een kwartiertje.

Regie: Faudo El Akchaouz, Giancarlo Sanchez | Cast: Soundos El Ahmadi (zichzelf), Imanuelle Grives (Imma), Katja Schuurman (Aaliyah), Stefano Keizers (Hallucinatie), e.a. | Afleveringen: 3 | Speelduur: 15 minuten | Jaar: 2022

Het kan vriezen en het kan dooien met de Amsterdamse Soundos El Ahmadi. De cabaretière met Marokkaanse roots sloeg de plank volledig mis bij haar wekelijkse optreden in De Wereld Draait Door en trad dan ook vroegtijdig af als huiskomiek. Maar haar inspanningen kenden ook grote successen. Zo was de door haar bedachte romkom Meskina, waarin die nu eens de positieve kant van de multiculturele samenleving werd getoond, een schot in de roos. Haar eigen bijrol als uroloog was zelfs briljant te noemen.

Streamingdienst Videoland besloot een hele serie rondom Soundos op te tuigen. Nou ja, hele serie... met drie afleveringen van amper een kwartiertje mag Meer Soundos dat etiket eigenlijk niet hebben. Het gevoel dat je na die vijfenveertig minuten bekruipt is dat de serie nauwelijks op gang is gekomen en geen recht doet aan de talenten van El Ahmadi. Ze blinkt uit door haar enigszins grove, maar uitermate sympathieke en onbehouwen persoonlijkheid die meer dan voldoende is om een eigen serie te dragen.

De comédienne speelt een fictieve versie van zichzelf, die bij de première van haar eerste speelfilm op de rode loper op agressieve wijze een verslaggever tegen de vlakte werkt. Onder het toeziend oog van de camera natuurlijk, dus een rel is geboren. Het tegenwoordig onvermijdelijke is het gevolg: Soundos wordt gecanceld. Haar manager probeert Soundos' carrière weer op de rit te krijgen, maar met elk media-optreden wordt alleen maar meer in de vlek gewreven. Soundos moet haar agressie onder controle krijgen en gaat in therapie. Het thuisfront vindt het wel even lekker dat ze wat meer rust neemt.

Meer Soundos kent geslaagde momenten waarop de hoofdrolspeelster uitermate gevat uit de hoek komt. Dit wordt helaas afgezwakt door de obligate humor over Soundos' Marokkaanse achtergrond. De vooroordelen van het publiek worden nog eens lekker aangezet. Het blijkt een zwaktebod, helemaal omdat deze grappen veelal worden vertolkt door Stefano Keizers, het inmiddels echt wel uitgewerkte alter ego van volksjoker Gover Meit. Het is een op ongelukkige wijze bedrijven van verwachtingsmanagement en ook wel wat makkelijk.

Je kan deze webserie toch het beste omschrijven als een experiment. Met wat meer bijschaven had dit een geslaagde volledige serie kunnen worden. Soundos El Ahmadi zou niet de eerste grappenmaker zijn die haar eigen denkbeeldige tweelingzus speelt en daarmee een middel heeft gevonden om de draak met zichzelf en de maatschappij te spelen. De conclusie waarmee ze na een ontdekkingstocht naar haar ware zelf afsluit verdient ook niet bepaald de originaliteitsprijs.

Het is dat je El Ahmadi zo veel gunt en hierdoor de zwaktes in de plot vergeeft. Meer Soundos is best een charmant idee, maar de uitwerking laat te wensen over. In ieder geval is de cabaretière goed voorbereid voor het geval ze in het dagelijks leven echt gecanceld wordt.

★★★☆☆

Meer Soundos is te zien bij Videoland.