Recensie Disney+-serie 'Light & Magic'

Recensie Disney+-serie 'Light & Magic'

Een prachtig overzicht van Industrial Light & Magic en baanbrekende speciale effecten die de making ofs van dvd's overstijgt.

Regie: Lawrence Kasdan | Afleveringen: 6 | Speelduur: 52-62 minuten | Jaar: 2022

De geestelijk vader van Star Wars, George Lucas, liet zich voor A New Hope inspireren door 2001: A Space Odyssey van vakbroeder Stanley Kubrick. De enige keerzijde van deze sciencefictionklassieker was voor Lucas de ontegenzeggelijke traagheid ervan. Lucas wilde voor zijn 'ruimte-opera' snelle ruimteschepen en actie. De speciale effecten die hij voor ogen had waren ongekend en eigenlijk was er niemand die ze kon uitvoeren. Deze ambitie leidde tot het samenbrengen van experts op dit vlak en de geboorte van Industrial Light & Magic.

ILM werd een autoriteit op het gebied van speciale effecten en liet zich tussen de Star Wars-films door inhuren voor allerhande projecten. Het bedrijf begon met stop motionanimatie, geïnspireerd door het werk van de vermaarde Ray Harryhausen, en ontwikkelde zich van kleifiguren naar animatronic, maar wist tevens succesvol de stap naar computeranimatie te maken. ILM was verantwoordelijk voor onder andere de beroemde onderwaterontmoeting in The Abyss, de metalen Robert Patrick in Terminator 2: Judgment Day en de dino's in Jurassic Park.

De zesdelige documentaireserie Light & Magic vertelt hoe ILM zich ontwikkelde van vriendenclubje naar volwaardig bedrijf. Het zwaartepunt van de door Lawrence Kasdan geregisseerde serie ligt dan ook bij de eerste Star Wars- trilogie, waarvan hij zelf aan twee delen meeschreef. We zien hoe Lucas zichzelf en zijn team steeds verder uitdaagde, met de intentie elk deel groter en spectaculairder te laten zijn dan het vorige. Grootste omissie is het verwoorden van Lucas' beslissing om de regie voor The Empire Strikes Back en Return of the Jedi aan een ander over te laten.

Bekend is dat Lucas de traditionele manier van filmen veel te veel gedoe en vooral te stressvol vond. Als je echter Light & Magic bekijkt, dan zou je niet veel beter weten dan dat Lucas alle touwtjes in handen had. Deze blik op analoog filmen verklaart ook waarom hij, zoals in de slotaflevering is te zien, pas weer op de regisseursstoel klom voor The Phantom Menace. Lucas is er vaker van beticht digitaal door te slaan, wat zelfs leidde tot het aanpassen van de oude films.

De filosofie en slotconclusie van de meesters bij ILM is nou juist dat het wel snor zit met de speciale effecten en dat alles draait om een goed verhaal. Dat is precies ook waar het in The Phantom Menace aan schortte. Lucas ging dus in tegen de filosofie van zijn eigen bedrijf en dat is een wrange constatering. De filmmaker overdreef met een overdaad aan digitale schepsels, sets en voertuigen. We zien zelfs hoe hij acteurs uit verschillende takes digitaal in hetzelfde shot zette.

Dit laat niet onverlet dat Light & Magic bovenal een lofzang is op de experts in speciale effecten. Bovendien wordt getoond dat vaak erg verheven wordt gedaan over de gedachte dat film emotioneel moet raken, terwijl er helemaal niets mis is met vermaak. Bij ILM werken stuk voor stuk kunstenaars die de grote wens koesteren om net als het publiek te ontsnappen uit de werkelijkheid. Ze werden gezien om wie ze waren en konden de stigma's van bijvoorbeeld een bipolaire stoornis of een immigrantenafkomst doen vergeten.

Het is precies deze denkwijze die ILM tot de enige in zijn soort maakt. Niet voor niets maakten grote regisseurs als Steven Spielberg, Robert Zemeckis en James Cameron gretig gebruik van de diensten die het bedrijf bood. Het is prachtig om te zien hoe iconische scènes tot stand zijn gekomen die mijlpalen in de filmgeschiedenis werden. Bovendien was het een hard gelag voor die kunstenaars die de stap naar digitaal niet konden of wilden maken. Light & Magic is een mustsee voor iedereen met interesse in filmgeschiedenis van met name de spektakelfilm en helemaal voor liefhebbers van speciale effecten.

★★★★☆

Light & Magic is te zien bij Disney+.