Tv-serie op Dvd: CSI: New York (Seizoen 9.2)

De spin-off van 'CSI: Crime Scene Investigation' eindigt na negen seizoenen.

Bedenker: Anthony E. Zuiker | Carol Mendelsohn | Ann Donahue | Cast: Gary Sinise (Det. Mac Taylor), Sela Ward (Det. Jo Danville), Carmine Giovinazzo (Det. Danny Messer), Anna BelknapRobbins (Det. Lindsay Monroe), Robert Joy (Dr. Sid Hammerback), e.a. | Uitzending serie: 2004 - 2013 | Tv-zenders: CBS (Noord-Amerika), RTL 4/RTL 7/RTL 8 (NL), VIER (België)

In 2000 lanceerde de Amerikaanse zender CBS de thriller CSI: Crime Scene Investigation en al snel bleek het een enorm succes. In de hoogtijdagen trok de serie meer dan dertig miljoen kijkers en al snel verscheen de spin-off CSI: Miami (2002 - 2012) en twee jaar later kreeg ook New York zijn eigen forensisch onderzoeksteam in CSI: NY. Net als de hoofdserie scoorden de spin-offs behoorlijke kijkcijfers en ondanks dat deze de afgelopen jaar daalden, stemden wekelijks alleen al meer dan tien miljoen Noord-Amerikaanse kijkers af op de drie politieseries.

CSI: NY is afgelopen jaar ten einde gekomen na negen succesvolle seizoenen, waarin Gary Sinise en Sela Ward invulling geven aan de twee voornaamste personages detective Mac Taylor en detective Jo Danville. Veel verschil is overigens niet met de collega's uit Las Vegas en Miami. Ook in New York is er een team van experts die de topdetectives zo nu en dan bijstaan in hun onderzoek. Onlangs bracht Dutch FilmWorks de Dvd-uitgave uit van het tweede en laatste deel van het afsluitende seizoen.

Seizoen 9
In de stad die nooit slaapt werkt het team forensische rechercheurs onder leiding van Mac Taylor de klok rond om moordzaken op te lossen. Met een combinatie van ouderwets speurwerk en moderne onderzoekstechnieken speuren ze de daders op. In het negende seizoen krijgt het team van Mac onder andere te maken met een levensgevaarlijke brandstichter die een duivels wraakplan uitvoert, een leraar die het vuur opent op een politicus, het in tweeën gezaagde lijk van een bendelid en veel meer mysterieuze en bizarre moordzaken.

Dvd: CSI: NY - Seizoen 9 (deel 2) | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 8 x ca. 45 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Crossover Episode: CSI: Crime Scene Investigation 13.13 | Deleted Scenes | A Day Off With... | Gag Reel | EAN: 8715664106105 | Release: juni 2014 | Met dank aan: Dutch Film Works

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede deel van het negende seizoen van CSI: NY zitten verpakt in een dikke Dvd keepkase met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Op de achterzijde van de hoes staan keurig de titels van de afzonderlijke afleveringen benoemd. Helaas is niet gelijk duidelijk op welke schijf de extra's zich bevinden. Uiteindelijk blijkt de bonus verspreid te staan over de drie Dvd's. Het beeld en geluid zijn van een standaard Dvd-kwaliteit en voldoen daarmee aan de verwachtingen.

Nette extra's
Op de eerste schijf is de cross-over aflevering "In Vino Veritas" als bonus aan te zetten. Het is een cross over met de moederserie CSI: Crime Scene Investigation. Het is een volledige aflevering. De deleted scenes zijn verspreid terug te vinden op de schijven van deze Dvd-uitgave.

Op de laatste schijf is de uitgebreide extra 'A Day Off With...' te bekijken die inzoomt op de productiefase van het laatste seizoen. Er zijn enorm veel interviews te zien met cast & crew, ondersteund met beelden van achter de schermen. Er zit weinig vaart in en zeker niet alle details die worden benoemd zijn even boeiend. Ook tref je een Gag Reel aan, die voor een glimlach moet zorgen.

Conclusie: De CSI-liefhebbers krijgen een waardige Dvd-uitgave van het laatste seizoensdeel
Het negende seizoen is dus het laatste seizoen van de New Yorkse CSI. De serie telde uiteindelijk 197 afleveringen en het is wachten op een complete verzameluitgave. De fans konden het cancelen uiteraard maar moeilijk verkroppen en startten bijvoorbeeld een blog, onder meer met de hoop dat er een spin-off verschijnt. Begin 2015 wordt die ook verwacht met CSI: Cyber. De hoofdrollen zijn voor Patricia Arquette (film Boyhood) en Charley Koontz (Community).

Deze Dvd-uitgave van de afsluitende afleveringen van het negende seizoen van CSI: NY wordt netjes afgeleverd met een leuk aantal extra's, waarvan met name de toevoeging van de cross-over aflevering "In Vino Veritas" door de fan gewaardeerd zal worden.