Tv-serie op Blu-Ray: Gomorra - De serie

Tv-serie op Blu-Ray: Gomorra - De serie

Keihard, rauw en een serie voor iedereen die van een echte misdaadserie houdt.

Schrijver: Roberto Saviano | Cast: Salvatore Esposito (Genny Savastano), Fortunato CerlinoWalsh (Pietro Savastano), Walter Lippa (Carlucciello ò Pescivendol), Marco D'Amore (Ciro aka "The Immortal"), Fabio de Caro (Malammore), e.a. | Uitzending serie: 2014 | Tv-zenders: Sky Atlantic (ITA)

De makers van de eveneens fraaie Italiaanse misdaadserie Romanzo Criminale zagen in de prachtige film Gomorra - gebaseerd op het gelijknamige boek van Roberto Saviano - nieuw succes. Met dezelfde rauwe en keiharde insteek maakten ze een twaalfdelige serie over de onderwereld in het Zuid-Italiaanse Napels. Het zou een uitgebreide blik zijn op hoe het er daar daadwerkelijk aan toe gaat. Als je hebt genoten van de film, dan is deze serie een ware must-see.

De serie Gomorra werd eerder dit jaar uitgezonden in Italië en werd in mum van tijd verkocht aan ruim vijftig andere landen. Het ontvangst was overweldigend en de 8,7 op de IMDb is daar een bewijs van. De serie van regisseurs Stefano Sollima, Francesca Comencini en Claudio Cupellini verscheen eerder deze maand op Blu-Ray.

Seizoen 1
Ciro is de trouwe rechterhand van godfather Pietro Savastano en mentor van diens zoon Gennaro, die allesbehalve klaar is om zijn vader op te volgen aan het hoofd van de organisatie. Wanneer Pietro bij een nutteloze wraakactie verschillende leden van zijn eigen clan opoffert, breekt er iets in Ciro. Hij vertrouwt zijn baas niet langer. Als Pietro vervolgens in de cel belandt, ziet Ciro de kans schoon om chaos te zaaien en een machtsstrijd te ontbinden. Hij komt lijnrecht tegenover de Savastano's te staan en ontketent zo een bloedige bendeoorlog die zich uitspreidt over heel Napels.

Dvd: Gomorra - La serie | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 12 x ca. 55 minuten | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Italiaans DTS-HD Master Audio 2.0 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 5425019008451 | Release: augustus 2014 | Met dank aan: Lumière

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van Gomorra zitten verpakt in een standaard doorzichtige Dvd-keepkase. De hoes vermeldt verder geen informatie over de afzonderlijke afleveringen, die netjes verdeeld staan over de drie discs.

De beeld- en geluidskwaliteit zijn netjes, maar niet van de beste allerbeste kwaliteit. Het beeld geeft uiteraard een belangrijke lading aan de gebeurtenissen in de misdaadserie en dat is fraai te noemen. Minder fraai is dat de beelden soms te donker ogen. Ook is het jammer dat er slechts een DTS-HD 2.0 track is meegeleverd, waardoor je dus niet kunt genieten van een surround-track. Al met al waarschijnlijk is deze Blu-Ray uitgave wel een stuk beter dan de Dvd-versie. Deze is ongetwijfeld een stuk minder scherp.

Naast wat trailers van wat andere uitgaven van Lumière zijn er geen extra's terug te vinden op de drie Blu-Ray schijven.

Conclusie: Prachtige misdaadserie die prima aansluit op de eerdere misdaadklassieker.
Wil je weer eens genieten van een échte niet-verromantiseerde misdaadserie, dan zit je met Gomorra - la serie helemaal goed. De bikkelharde Italiaanse onderwereld wordt namelijk overtuigend in beeld gebracht en na twaalf afleveringen verlang je ook zeker naar meer. En dat is het goed om te lezen dat het succes er gelukkig voor heeft gezorgd dat we in 2016 een tweede seizoen mogen verwelkomen.

Deze Blu-Ray-uitgave heeft een redelijke High Definition kwaliteit en voor de liefhebber van de Italiaanse misdaadseries is het een genot om deze topper in HD te kunnen bekijken. Voor de die-hard fan had een paar extra's niet misstaan, bijvoorbeeld over de film versus de serie. Hieronder dan maar een achter-de-schermen featurette, helaas niet ondertiteld: