Tv-series op Blu-Ray: Boardwalk Empire (Seizoen 4)

De prachtserie van Terence Winter nadert zijn slot, seizoen 4 krijgt een prima Blu-Ray uitgave.

Schrijvers: Terence Winter (serie) | Nelson Johnson (boek) | Cast: Steve Buscemi (Enoch "Nucky" Thompson), Kelly Macdonald (Margaret Schroeder/Thompson), Michael Shannon (Nelson van Alden/George Mueller), Shea Whigham (Elias "Eli" Thompson), Michael Stuhlbarg (Arnold Rothstein), Stephen Graham (Al Capone), Vincent Piazza (Charles "Lucky" Luciano), e.a. | Uitzending serie: 2010-2014 | Tv-zenders: HBO | HBO NL | BNN

Na het enorme succes van The Sopranos ging HBO snel op zoek naar een nieuwe misdaadserie. Samen met Terence Winter en Martin Scorsese, onder meer de regisseur van de $18 miljoen kostende pilot, verscheen in 2010 met Boardwalk Empire een meer klassieke maffiaserie. De huidige rating op de IMDb (8,7) en de vele prijzen, zoals twee Golden Globes en zeventien Prime Time Emmy Awards, geven aan dat we hier te maken hebben met een serie van topkwaliteit. Ondertussen is hoofdrolspeler Steve Buscemi, die op een voortreffelijke wijze invulling geeft aan Enoch "Nucky" Thompson, toe aan het vijfde seizoen en onlangs verscheen het vierde seizoen op een verzorgde Blu-Ray uitgave.

De kijkcijfers van de serie rond de criminele activiteiten van Nucky en zijn mede- en tegenstanders zijn sinds het eerste seizoen bijna gehalveerd. Toch trokken de afzonderlijke afleveringen van het vierde seizoen gemiddeld zo'n twee miljoen Noord-Amerikaanse HBO-kijkers. Het ontvangst van het meest recente afgeronde seizoen was wederom indrukwekkend, al was het verhaal iets minder sterk dan tijdens de eerdere seizoenen. De geweldige rollen van de bijna de gehele cast maakt dit gelukkig helemaal goed. Want wie kan niet genieten van Nucky, Nelson Van Alden, Chalky White en Richard Harrow?

Synopsis
Acht maanden na de gebeurtenissen in seizoen 3 wordt de draad weer opgepikt in het Atlantic City van 1924. Nadat hij nauwelijks een machtsgreep van Gyp Rossetti overleefde, probeert Nucky Thompson zich gedeisd te houden. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en al snel ligt hij weer overhoop met Burgemeester Bader, krijgt hij ruzie met zijn broer Eli over het lot van diens jongvolwassen zoon Willie en zet hij zijn zinnen op een lucratieve en riskante kansen in Florida.

Blu-Ray: Boardwalk Empire - Seizoen 4 | Aantal discs 4 x Blu-Ray | Afleveringen: 12 x ca. 56 minuten | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | Extra's: Audiocommentaar | Boardwalk Chronicle | Scouting the Boardwalk | Season 3: Revisited | The Onyx Club: A Step Back In Time | PaleyFest: Made In NY Boardwalk Empire Panel | Becoming Harrow | New Characters | EAN: 5051888168899 | Release: augustus 2014 | Met dank aan: Warner Home Video

De vier schijven van deze Blu-Ray uitgave van het vierde seizoen van Boardwalk Empire zitten verpakt in een dikkere Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Aan de binnenzijde van de keepcase staat een nette Engelstalige 'Episode Listing', inclusief een mini-synopsis per aflevering. Warner heeft de titels van de extra's aangegeven op de verschillende schijven, netjes. Zo weet je precies waar welke bonus-toevoegingen te vinden zijn.

De (breed)beeldkwaliteit is zoals verwacht goed. De scherpte is goed, al lijkt dit niet altijd even constant zoals we dat wel gewend zijn bij uitgaven van Warner Bros. De effectieve kleurfilter zorgt ervoor dat er een pakkende tijdsgeest wordt meegegeven. Ook mooi is dat de zwartwaarden erg netjes zijn. Ondanks dat er voldoende donkere scènes zijn, zorgen schaduwen er niet voor dat details in bijvoorbeeld de achtergrond wegvallen. De DTS-HD 5.1 audiotrack is kraakhelder. De actiescènes worden uiteraard afgewisseld met nodige scènes met dialoog. In beide gevallen zijn er volop achtergrondgeluiden te horen. Keurig.

Verzorgde extra's
Elk van de vier schijven bevat audiocommentaren en Boardwalk Chronicle-PiP tracks. Beide uitgebreide extra's, die uiteraard de nodige tijd van je gaan vergen, zijn aanraders voor de die-hard Boardwalk Empire-fans. De Boardwalk Chronicle-optie kan voor elke aflevering aangezet worden. Deze geeft tijdens het bekijken van de aflevering beknopte informatie over de aanwezige personages, de locatie van de scène en er verschijnen zo nu en dan wat feitjes in beeld. Ook verschijnt er zo op bepaalden momenten een "Scouting the Boardwalk"-knop in beeld die leidt naar een korte featurette over de opnamelocatie.

De overige extra's zijn te vinden op de eerste en vierde schijf. Op schijf één staat de terugblik Season 3 Revisited, altijd handig om het geheugen op te frissen. De vierde schijf herbergt onder meer drie aardige featurettes. De leukste gaat over The Onyx Club, de nachtclub van Chalky White. Er wordt een fraaie omschrijving gegeven over de club, de muziek en de echte clubs uit die tijd. Fraai. Ook aardig is de extra over het opmerkelijke personage Richard Harrow, gespeeld door Jack Huston. Aansluitend hierop is een vluchtige extra te zien over de nieuwe personages in het vierde seizoen. Daarnaast in er een wat lange Panel te zien waarin wordt ingegaan op Erlkonig, de vijfde aflevering, en kunnen de korte locatie-featurettes bekeken worden die al te raadplegen waren via de reeds besproken Boardwalk Chronicle-PiP tracks.

Conclusie: Prachtserie die over enkele weken wordt afgesloten; seizoen 4 krijgt een puike Blu-Ray uitgave.
De 'opvolger' van The Sopranos heeft heel wat charme, maar weet niet de charme van de grote broer te benaderen. Desondanks overtuigt Boardwalk Empire via sterke en uiterst vermakelijke personages en ondanks dat seizoen vier niet helemaal de voorgaande seizoenen wist te benaderen, zal menigeen uitkijken naar het vijfde en laatste seizoen. Deze start vanavond op de Amerikaanse HBO en is vanaf morgen is deze ook te zien op de Nederlandse variant.

De Blu-Ray-uitgave van seizoen 4 van Boardwalk Empire is zoals verwacht: nette hoes, goed beeld en geluid en een mooie reeks extra's die vooral voor de échte fan de moeite waard is. Een aanrader is The Onyx Club: A Step Back In Time. Hieronder de trailer voor het aanstaande vijfde seizoen: