Tv-serie op Blu-Ray: Mad Men (seizoen 6)

Het verrassende voorlaatste seizoen eindelijk op schijf!

Schrijvers: Matthew Weiner | Cast: Jon Hamm (Don Draper), Elisabeth Moss (Peggy Olson), Vincent Kartheiser (Pete Campbell), January Jones (Betty Draper), Christina Hendricks (Joan Harris), Aaron Staton (Ken Cosgrove), Rich Sommer (Harry Crane), e.a. | Uitzending serie: 2007-2014 | Tv-zenders: AMC | VARA | Acht

Hoewel het aantal liefhebbers van Mad Men niet in grote getale aanwezig is, mag de dramaserie uitgeroepen worden tot één van de top-series van de afgelopen jaren. Zeker de critici (RT S6 = 97%) is laaiend enthousiast over de serie van zender AMC en bedenker Matthew Weiner. De kijkcijfers zijn echter nooit zo denderend geweest, zeker niet als deze tegenover AMC's eigen Breaking Bad en The Walking Dead worden gezet. Mad Mens best bekeken aflevering in de States kwam niet eens boven de vier miljoen kijkers uit en gemiddeld trok de serie net aan twee miljoen trouwe liefhebbers (IMDb = 8,7, Metacritic = 85).

Het enorme aantal onderscheidingen maakt flink wat goed. Mad Men won vier Golden Globes, vijftien Emmy Awards en nog veel meer grote prijzen. Er zijn maar weinig series die dit kunnen nazeggen. Onlangs verscheen het wat verschillend ontvangen zesde seizoen op Blu-Ray.

Het hoofdpersonage Don Draper, voortreffelijk ingevuld door Jon Hamm (The Town, 2010), verandert in het één na laatste seizoen weer wat in de oude Draper en dat levert fraaie momenten op. De tijden zijn echter veranderd en de vrouwen om Draper heen ook. Het seizoen heeft zeker zijn opvallende scènes, met drugs en vreemde personages. Al met al voer voor de liefhebber van de show van Don Draper.

Blu-Ray: Mad Men - Seizoen 6 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 13 x ca. 47 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.77 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Recreating An Era | Turn On, Tune In, Drop Out | EAN: 8716777946961 | Release: september 2014 | Met dank aan: A-Film

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het zesde seizoen van Mad Men zitten verpakt in een normale Blu-Ray keepcase. Aan de binnenzijde van de keepcase is helaas geen extra info te vinden van de afzonderlijke afleveringen. Op de schijven staan alleen de nummers van de afleveringen, waardoor het onduidelijk is op welke schijf of schijven de extra's terug te vinden zijn.

De serie heeft op deze Blu-Ray uitgave een te verwachten beeldverhouding van 1:77 : 1 en dit komt neer op beeldvullend beeld. Voor wie bekend is met Mad Men weet dat de serie de jaren zestig ademt. Naast het uiterlijk van kledij en de sets krijgt ook het beeld een speciale aanpak gekregen, al wel iets minder dan je zou verwachten. Zo is er een lichte laag bedoelde grain zichtbaar. In High Definition pakt het redelijk uit. Redelijk, aangezien het verder goed scherpe beeld - als je goed kijkt - wat lijkt te flikkeren. Dit kan haast niet de bedoeling zijn. Dit komt tijdens alle afleveringen voor, dus het ligt niet aan een van de schijven. De DTS-HD track doet zijn werk tijdens de serie die grotendeels uit dialoog bestaan.

Verzorgde extra's
Op de tweede schijf staat de extra 'Turn On, Tune In, Drop Out' van zo'n half uur. Er wordt teruggekeken op het gebruik van drugs, met name LSD, in de jaren waarin de serie Mad Men zich afspeelt. Interessant en eigenlijk best netjes dat deze docu wordt meegeleverd. Op de laatste schijf staat de tweede en laatste extra 'Recreating An Era'. Deze zoomt vooral in op de uiteenlopende knap ingerichte sets die volledig in stijl zijn van de inrichting in de jaren 60. Erg aardig, maar misschien had het iets korter gemogen en was een extra over het seizoen niet overbodig.

Conclusie: Top-serie voor echte liefhebbers; op een wat teleurstellende Blu-Ray uitgave
Het voorlaatste seizoen van Mad Men mag er zijn. Het aardige aan dit seizoen is dat er wat extra verrassende wendingen zijn, zoals de aflevering met het drugsgebruik en het opduiken van wat vreemde personages. Het slotstuk doet uiteraard uitkijken naar het laatste en zevende seizoen. Dit seizoen is opgedeeld in twee delen en de eerste zeven afleveringen werden afgelopen april en mei uitgezonden door AMC. In 2015 volgen de laatste zeven episodes, daarna gaat het boek dicht voor Don Draper.

Deze Blu-Ray-uitgave van seizoen 6 van de prachtserie Mad Men wordt uiteraard met open armen ontvangen. Visueel laat de schijf echter wat steekjes vallen en de extra's zijn aardig maar er wordt niet heel specifiek iets gedaan met het zesde seizoen. Hieronder een promo van het laatste zevende seizoen.