Tv-serie op Blu-Ray: Dexter (seizoen 8)

Tv-serie op Blu-Ray: Dexter (seizoen 8)

Het laatste seizoen krijgt een nette High Definition-uitgave.

Schrijvers: Julian Fellowes | Cast: Michael C. Hall (Dexter Morgan), Jennifer Carpenter (Off. Debra Morgan), David Zayas (Sgt. Angel Batista), James Remar (Harry Morgan), C.S. Lee (Vince Masuka), Thomas Matthews (Geoff Pierson), Joey Quinn (Desmond Harrington), e.a. | Uitzending serie: 2006 - 2013 | Tv-zenders: Showtime | 13th Street, VPRO

Dexter heeft heel wat harten weten te winnen sinds het in 2006 begon op de Amerikaanse betaalzender Showtime. De serie rond forensisch expert/seriemoordenaar Dexter Morgan werd zelfs hét kijkcijferkanon van de zender die ook verantwoordelijk is voor series als Californication, The Tudors, Shameless en The Big C. Acteur Michael C. Hall zorgde ervoor dat er steeds meer mensen afstemden op de serie die afgelopen jaar eindigde na acht seizoenen.

Dexters laatste seizoen pakte voor velen misschien net iets anders uit dan verwacht. Dit neemt niet weg dat er een record aantal kijkers afstemden op de allerlaatste aflevering: 2,8 miljoen. Dit lijkt misschien wat weinig als je het cijfer vergelijkt met die van bijvoorbeeld de bekendste HBO-series, maar nog nooit stemden er zoveel kijkers teg9elijkertijd af op de kleinere zender Showtime. Dexter kreeg ook flink wat prijzen. Het werd voor 23 Emmy Awards genomineerd waarvan het er vier won. In 2010 ontvingen Hall en John Lithgow Golden Globes voor hun aandeel in het vierde seizoen. Daarnaast werden er flink wat Satellite Awards en Saturn Awards binnengehaald en kreeg Hall in 2010 een Screen Actors Guild Awards overhandigd. Onlangs verscheen het achtste en laatste seizoen op een prima Blu-Ray uitgave.

Seizoen 8
In het laatste seizoen, zes maanden na de moord op Lieutenant LaGuerta, probeert Dexters vervreemde zus Debra om te gaan met haar aandeel in zijn misdrijven. Ondertussen komt een emotionele en kwetsbare Dexter in aanraking met een psychopatholoog die alles weet over de code die iedere moord motiveerde.

Blu-Ray: Dexter - Seizoen 8 | Aantal discs 6 x Blu-Ray | Afleveringen: 12 x ca. 45-60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby TrueHD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans, Duits | Extra's: Season 8 episode 2, directed by Michael C.Hall | The Code | 'From Cop to Killer | The evolution of Dexter Morgan | Dubbing Dexter | EAN: 5050582968484 | Release: september 2014 | Met dank aan: Universal Pictures

De zes schijven van deze Blu-Ray uitgave van het achtste seizoen van Dexter zitten verpakt in een standaard Amaray Blu-Ray keepcase. In de hoes en op de schijven staat netjes aangegeven op welke schijven welke afleveringen staan, inclusief de titels. Ook staat keurig vermeld op welke schijven de extra's zijn terug te vinden.

Opvallend is dat Warner Bros. de twaalf afleveringen en extra's heeft verdeeld over maar liefst zes schijven. Normaal gesproken staan er op Blu-Ray schijven drie tot vier afleveringen. De keuze is waarschijnlijk gemaakt op de serie een optimaal beeld te geven en na het zien van de beeldkwaliteit kan gezegd worden dat dit goed uitpakt. De scherpte oogt namelijk heel fijn en de kleuren tonen realistisch, al is het misschien ietsjes flets. Dit kan overigens net als de lichte laag grain een opzettelijke keuze zijn om de serie een bepaalde sfeer mee te geven. De DolbyTrue HD 5.1 track sluit goed aan op de prima beeldkwaliteit en komt vooral tijdens de stevigere scènes tot leven.

Een paar extra's
De eerste en laatste schijf bevatten enkele extra's. De eerste schijf toont een korte featurette van twee minuten over de Michael C. Halls geregisseerde aflevering 2 'Every Silver Lining'. Interessanter is de docu 'The Code' over het gedachtegoed / de wetten van Dexter om door het leven te gaan als seriemoordenaar en normale burger. In zeven minuten wordt de complete serie nagelopen en is er volop uitleg over de gehanteerde regels.

De zesde schijf bevat drie korte featurettes. De eerste 'From Cop to Killer' (drie minuten) gaat over de rol van Debra Morgan en legt uit hoe zij tot bepaalde keuzes kwam. 'The evolution of Dexter Morgan' (ruim zes minuten) zoomt nog eens in op Dexter en de keuzes die hij gedurende de serie maakte. De laatste featurette 'Dubbing Dexter' is grappig, maar ook redelijk inhoudsloos. Er wordt kort gekeken naar de Duitse en Japanse nasynchronisatie.

Eindelijk een punt achter Dexters waanzin; op een prima Blu-Ray uitgave
Na acht seizoenen is er dus een einde gekomen aan de moordpartijen van Dexter. Het laatste seizoen, de laatste aflevering en zelfs de laatste ogenblikken van de serie werden met gemengde gevoelens ontvangen door het publiek. Showrunner Scott Buck zei vlak na de laatste aflevering: "Het einde staat open voor interpretatie. Zelfs ik weet niet wat Dexter denkt in dat laatste shot. Ik weet dat hij zichzelf en zijn vorige leven heeft weggestopt en het moment dat hij de kijker aankijkt, moet iedereen zich net zo ongemakkelijk voelen als hijzelf. Hij was zó dichtbij die laatste stap om menselijker te worden, maar gunt zichzelf uiteindelijk niet meer dan wat hij denkt dat hij verdient."

Overigens lijkt Dexter nog niet helemaal afgelopen. Showtime wil een spin-off serie die zich mogelijk gaat focussen rond het personage Debra Morgan. Showtime-baas wil dit idee echter alleen doorzetten als ook Michael C. Hall terugkeert. De laatste heeft aangegeven de deur op een kier te zetten voor een spin-off.

Deze Blu-Ray-uitgave van het laatste seizoen van Dexter is erg netjes. Ondanks dat het ontbreekt aan echt knappe extra's - alleen 'The Code' is aardig te noemen - is het beeld en geluid van deze zes disc-uitgave erg netjes. Hieronder een ode aan de serie van een willekeurige fan: