Blu-ray recensie - 'Ripper Street' seizoen 2

Goede uitgave van een toffe BBC-serie.

Bedenker: Richard Warlow | Cast: Matthew Macfadyen (Det. Insp. Edmund Reid), Jerome Flynn (Det. Sgt. Bennet Drake), Adam Rothenberg (Captain Homer Jackson), David Wilmot (Sgt. Donald Artherton), MyAnna Buring (Long Susan) | Jaren: 2012 "“ heden | TV-release: BBC

BBC-serie Ripper Street kent een ietwat woelige geschiedenis. Het Britse kanaal vond dat de serie, die zich in het Londen van 1889 afspeelt, niet goed genoeg bekeken werd en besloot er daarom niet mee door te gaan. Met grote woede van fans als gevolg, die een campgne hielden om de serie te laten produceren op een manier zoals dat ook met Arrested Development via Netflix gebeurde. Succesvol waren de fans in ieder geval wel, want er komt een derde seizoen van de serie. Voordat we daarvan kunnen genieten, ligt de Blu-ray uitgave van het tweede seizoen in de schappen.

Ripper Street speelt af in de Londense wijk Whitechapel. Hier werden de straten een paar jaar terug nog onveilig gemaakt door Jack the Ripper. Het is nog altijd het gevaarlijkste deel van de stad - en ook het werkterrein van politie-inspecteur Edmund Reid en zijn trouwe assistenten Bennet Drake en Homer Jackson. In het tweede seizoen van deze sfeervolle misdaadserie moeten zij het niet alleen opnemen tegen meedogenloze misdadigers maar worden ze ook continu tegengewerkt door corrupte collega's uit een nabijgelegen district.

Intussen probeert Reid af te rekenen met zijn eigen demonen. Daarbij krijgt hij een duwtje in de goede richting door de aanwezigheid van de vooruitstrevende en charmante Jane Cobden, die als eerst vrouw in de geschiedenis is gekozen als lid van de Londense gemeenteraad. Drake is gelukkig getrouwd met Bella, maar hij wordt nog steeds geplaagd door herinneringen aan Rose. En de stormachtige relatie tussen Jackson en Long Susane wordt opnieuw zwaar op de proef gesteld door geheimen en leugens.

Ripper Street kon bij critici rekenen op positieve reacties. Velen vonden dat het acteerwerk en dat de scenario's van afzonderlijke afleveringen erg sterk waren. Anderen noemden het geheel iets te gestileerd en te vol van expositie. Het eerste seizoen werd in 2012 op de BBC gelanceerd en de eerste aflevering werd daar door 7,9 miljoen mensen bekeken. De laatste aflevering van het tweede seizoen werd echter veel minder goed bekeken en trok slechts 3,26 miljoen kijkers. Niet genoeg dus voor de zender om ermee door te gaan.

Blu-ray: Ripper Street seizoen 2 | Duur: 50 min. / 8 afleveringen | Release: oktober 2014 | Video: 1080p | Audio: Engels | Ondertiteling: Nederland | Discs: 2x Blu-ray | EAN: 8-717344-754972 | Met dank aan: Just Entertainment

Deze uitgave van Ripper Street bestaat uit een reguliere Blu-ray hoes, die netjes opgeborgen zit in een slipcover. Beiden hebben dezelfde coverart en bieden de informatie die je altijd krijgt op dit soort uitgaves. Denk dus maar aan een synopsis, wat technische details en nog wat over de cast van de serie.

Dit seizoen heeft een mooie beeldkwaliteit. Het kleurenpalet is warm en heeft veel felle kleuren. De donkere kleuren zien er verder erg goed uit, zonder grain of andere verstorende factoren. Over het beeld kun je dus erg tevreden zijn. De audiokwaliteit is net zo goed, met Dolby 5.1. De helderheid is zeer hoogstaand en daardoor hoor je eigenlijk alles wat je moet horen. Scènes waarin niet alleen dialoog, maar ook allemaal andere geluiden te horen zijn, blijven toch helder. Dat is dus precies waar we op hopen bij dit soort uitgaves van de BBC.

Derde seizoen
Zoals reeds omschreven krijgt Ripper Street een derde seizoen. Het seizoen is gemaakt door Amazon en de BBC en zal in 2015 te zien zijn. Het achtdelige seizoen pikt het verhaal op in 1894, als Reid, Drake, Jackson en Long Susan al jaren niet meer samen zijn geweest. "De gewelddadige overval van een goederentrein brengt een kettingreactie voort, die ervoor zorgt dat ze samen moeten werken en dat leidt tot een conclusie die hun levens compleet zal veranderen," luidt de verdere synopsis van het seizoen.