Tv-serie op Dvd: The Newsroom (Seizoen 2)

Aaron Sorkin weet wederom de snaar te raken, maar niet bij het grote publiek.

Schrijvers: ?| Cast: Jeff Daniels (Will McAvoy), Emily Mortimer (MacKenzie "Mac" McHale), John Gallagher, Jr. (James "Jim" Harper), Alison Pill (Margaret "Maggie" Jordan), Thomas Sadoski (Don Keefer), e.a. | Uitzending serie: 2012 - 2014 | Tv-zenders: HBO | HBO NL

In 2012 startte HBO met de serie The Newsroom, bedacht door Aaron Sorkin. Deze groeiende Hollywood-grootheid is vooral bekend van zijn aandeel in de serie The West Wing (1999 - 2006) en zijn werk aan de films Moneyball (2011) en The Social Network (2010). Voor zijn script voor de film van David Fincher won hij zelfs een Oscar.

De serie The Newsroom focust zich op de serieuze nieuwszender Atlantis Cable News (ACN) en dan voornamelijk op "News Night". Dit is simpel gezegd eerder het NOS Journaal dan het meer entertainende RTL Nieuws. Het fictieve nieuwsprogramma wordt geleid door de markante nieuwslezer Will McAvoy, ingevuld door de grotere naam Jeff Daniels.

Ondanks dat de dramaserie redelijk groots werd gelanceerd, was het van begin af aan geen kijkcijferkanon. De naam van Sorkin is klaarblijkelijk nog niet voldoende geland bij het grote publiek. Bij de critici viel de serie in eerste instantie ook niet zo goed. Gelukkig liet het tweede seizoen (Metacritic = 66/100, RT = 69%) een beter ontvangst zien. Op de IMDb staat de serie er overigens keurig voor met een prima 8,6. Van het tweede seizoen van het serieuzere The Newsroom verscheen onlangs een complete Dvd-uitgave.

Seizoen 2
Het Atlantis Cable News Network (ACN) wordt door een interne crisis getroffen. Een voormalige producent, beschuldigd van het fabriceren van een neprapport over misbruik van sarin-gifgassen door het leger, klaagt het netwerk aan voor onterecht ontslag. Ondertussen moeten personeelsleden en managers van het netwerk hun persoonlijke en professionele problemen overwinnen in de aanloop naar de allesbepalende, historische presidentsverkiezingen.

Blu-Ray: The Newsroom - Seizoen 2 | Aantal discs 3 x Dvd | Afleveringen: 9 x ca. 55 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Doly Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Recap Season 1 | Inside The Episodes | Audio Commentaries | Deleted Scenes | EAN: 5051888168875 | Release: november 2014 | Met dank aan: Warner Home Video

De drie schijven van deze Dvd-uitgave van het tweede seizoen van The Newsroom zitten verpakt in een Amaray Dvd keepcase. In de hoes staat informatie over de losse afleveringen. Er is vergeten om duidelijk te maken op welke schijf welke extra's zijn terug te vinden.

Helaas heeft Warner Bros. ervoor gekozen om de Nederlandse liefhebber alleen op een Dvd-uitgave 'te trakteren'. De beeldkwaliteit is dus niet zo strak en scherp als een Blu-Ray-uitgave. Als we kijken naar wat we dan wel voor ogen krijgen, mogen we niet klagen. Het beeld, met een beeldvullende verhouding van 1.78 : 1, is netjes en laat eigenlijk geen in het oog springende onvolkomenheden zien en er is slechts een lichte - vermoedelijk opzettelijk aangebrachte - laag grain. Enig minpuntje is dat de kleuren soms niet helemaal natuurgetrouw aandoen. Aangezien deze serie zich vooral focust op dialoog, hoef je geen baanbrekende geluidstrack te verwachten.

Basic extra's
Warner Bros. heeft een redelijk aantal basic extra's toegevoegd aan deze uitgave. Op de eerste schijf is een samenvatting te bekijken van het eerste seizoen. Netjes. Daarnaast is er audiocommentaar met o.a. Aaron Sorkin aan te zetten bij de eerste aflevering. Ook zijn er enkele verwijderde scènes te bekijken.

Op de eerste schijf is er tevens voor elke aflevering een 'Inside The Episodes' te selecteren. In deze kortere featurettes wordt per aflevering ingezoomd op bijvoorbeeld het verhaal en de personages en zijn er gesprekken te volgen met Aaron Sorkin. De tweede en derde schijf bieden meer tracks met audiocommentaar, de 'Inside The Episodes' featurettes en enkele verwijderde scènes.

Derde seizoen betekent het slot
Het derde seizoen van The Newsroom is verleden week gestart op HBO. Het seizoen telt zes afleveringen en zal daarna niet terugkeren. Hiermee komt er een einde aan de serie die vermoedelijk niet heeft weten te brengen wat HBO ervan had gehoopt. De zeer goed ontvangen eerste aflevering, 'Boston', van het derde seizoen trok slechts 1,2 miljoen Noord-Amerikaanse liefhebbers en is daarmee de slechtst bekeken première-aflevering van de complete serie. Desondanks mag The Newsroom geen slechte serie genoemd worden. Het is zelfs een zeer aardige, maar dan wel bestemd voor een kleinere doelgroep.

De Dvd-uitgave van het tweede seizoen wordt compleet afgeleverd, maar voelt uiteindelijk toch iets standaard aan. Dit ondanks dat er flink wat extra's zijn aan te zetten. Hieronder de trailer van het derde seizoen: