Blu-ray recensie - The White Queen

Blu-ray recensie - The White Queen

Een mooie, maar vrij 'lege' release.

Bedenker: Philippa Gregory | Cast: Rebecca Ferguson (Queen Elizabeth), Max Irons (Edward IV of England), Eleanor Tomlinson (Lady Isabel Neville), James Frain (Richard Neville) en Veerle Baetens (Margaret of Anjou), Amanda Hale (Lady Margaret Beaufort) | Jaar: 2013| Tv-release: BBC

The White Queen is gebaseerd op een gelijknamige boekenreeks van Philippa Gregory. Het is een serie die eens niet naar de mannen kijkt, maar juist naar de vrouwen die achter de schermen aan de touwtjes trokken. En wat blijkt? Die vrouwen zijn in hun onderlinge rivaliteit net zo gemeen als mannen op het slachtveld. De tien afleveringen van de serie werden in 2013 in Groot-Brittannië op de BBC uitgezonden, en trokken daar gemiddeld tussen de 4 en 4,5 miljoen kijkers. In Nederland kreeg de serie geen release, al kan die er natuurlijk altijd nog komen.

The White Queen is een portret van de meest dramatische en turbulente tijden uit de Engelse geschiedenis. Het is het verhaal van drie verschillende, maar even ambitieuze vrouwen. Zij worden gedreven door een torenhoge ambitie en schuwen manipulatie en sluwheid niet. Niets of niemand wordt ontzien als het gaat om het bemachtigen van de troon. Het is 1464 en de oorlog woedt in heel Engeland om wie de rechtmatige koning is. Het is een bittere strijd, tussen twee zijden van dezelfde familie: het Huis York en het Huis Lancaster. De vrouwen moeten vechten om te overleven en hun levens hangen af van wie uiteindelijk plaatsneemt op de troon.

Blu-Ray: The White Queen "“ De Complete Serie | Duur: 590 min. / 10 afleveringen | Release: januari 2014 | Video: 1080p HD 16:9 (1.77) | Audio: Engels DTS-HD Masters 5.1 | Discs: 3 x Blu-Ray | EAN: 8716777949078 | Extra's: geen | Met dank aan: A-Film

Het recensie-exemplaar van deze uitgave is een zeer compacte slipcase, met daarin een uitvouwbaar doosje waarin de drie discs zitten. Handig is dat op het doosje de beschrijving van de tien afleveringen te vinden is. Op de eerste disc staan aflevering één tot en met drie, op de tweede disc afleveringen vier tot en met zes en op de derde disc de overige vier afleveringen. Fijn is de uitgebreide synopsis die bij elke aflevering toegevoegd is. Maar opvallend is ook dat nergens iets over extra's vermeld staat.

Op de discs zal je dan ook geen extra's aantreffen. Deze uitgave van The White Queen bevat enkel de tien afleveringen van de serie, elk Nederlands ondertiteld. Ook het menu van de discs is zeer beperkt: je kunt een aflevering selecteren en daarmee heb je het al gehad. Dat er geen extra's op staan is opvallend. Op de Engelse uitgave van The White Queen tref je namelijk een berg extra's aan. Zo wordt daar gekeken naar de uitdagingen bij het verfilmen van het boek, krijg je een rondleiding op de set en nog tal van dat soort zaken. Mocht je dit soort series dus op Blu-ray kopen om ook wat mooie beelden van het werk achter de schermen te krijgen, dan kom je van een koude kermis thuis.

Als je het niet voor die beelden van achter de schermen doet, dan blijft een serie over met schitterend beeldmateriaal. Op een goede full hd televisie is duidelijk te zien dat de makers voor de hoogste beeldkwaliteit zijn gegaan. Het geluid is DTS-HD Masters 5.1, en laat ook niets te wensen over. Wat dat betreft zit het dus meer dan snor bij deze uitgave.

Tweede seizoen
De BBC liet weten dat er geen tweede seizoen komt, ondanks dat de opzet van de serie dit wel impliceerde. Het Amerikaanse kanaal Starz, waar de BBC mee samenwerkte, zou wel van zins zijn een vervolg te maken: The White Princess. Dat wordt een standalone miniserie, ook gebaseerd op de boekenreeks van Philippa Gregory.