Tv-serie op Blu-Ray: Gotham (seizoen 1)

Tv-serie op Blu-Ray: Gotham (seizoen 1)

De aftrap van de jonge jaren van Bruce Wayne en vooral van zijn (toekomstige) mede- en tegenstanders.

Bedenker: Cameron Porsandeh | Cast: Ben McKenzie (Rechercheur James Gordon), Jada Pinkett Smith (Maria Mercedes "Fish" Mooney), Donal Logue (Rechercheur Harvey Bullock), Robin Lord Taylor (Oswald Cobblepot), Camren Bicondova (Selina "Cat" Kyle), David Mazouz (Bruce Wayne), e.a. | Uitzending serie: 2014 - heden | Zenders: FOX | Veronica

Na de (redelijk) succesvolle introductie van Agents of S.H.I.E.L.D. en Arrow verschenen verleden jaar heel wat nieuwe superhelden tv-series. De Amerikaanse zender FOX ging aan de haal met Batman en dan vooral de jongere jaren van de geliefde burgerwacht van Gotham City. Opvallend genoeg blijkt niet Bruce Wayne het middelpunt, maar detective James Gordon en de ambitieuze slechteriken in de stad.

De serie Gotham (RT = 90%, IMDb = 8,0) ontving goede eerste reacties en met ruim 8 miljoen kijkers werd de debuutuitzending op FOX goed bekeken. Toch was er kritiek, bijvoorbeeld op het 'villain-of-the-week'-format. Onlangs bracht Warner Home Video het eerste seizoen uit op een mooie Blu-Ray uitgave.

Seizoen 1
Gotham City, een stad waar armoede heerst en misdaad loont. Criminele organisaties vullen hun zakken, terwijl de corrupte politiemacht het toelaat. Dit is de stad waarin de idealistische James Gordon nu woont en als rechercheur probeert het verschil te maken. Zijn partner Harvey Bullock vind het maar niks: in Gotham moet je hard zijn. Wanneer een schokkende misdaad de stad opschrikt, moeten de twee toch zien samen te werken om de brute moord op Thomas en Martha Wayne op te lossen. Maar de zaak blijkt schimmiger dan gedacht... Ondertussen leert de jonge erfgenaam Bruce Wayne om te gaan met het verlies van zijn ouders, geholpen door zijn butler Alfred, iets wat hem een uniek inzicht geeft.

Serie: Gotham - Seizoen 1 | Aantal discs 4 x Blu-Ray | Afleveringen: 22 x ca. 44 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Gotham Invented | Gotham: Designing the Fiction | The Game of Cobblepot | Gotham: The Legend Reborn | DC Comics Night at Comic-Con 2014 | Character Profiles | Gag Reel | Unaired Scenes | EAN: 5051888211786 | Release: juli 2015 | Met dank aan: Warner Home Video

De vier Blu-Ray schijven van deze uitgave van het eerste seizoen van Gotham zitten vastgeklikt in een iets dikkere amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen ververgelijkbare sleeve. Jammer genoeg is er in de hoes geen aanvullende info (zoals synopsissen en/of de locatie) te vinden over de afleveringen of de extra's.

Deze High Definition-uitgave van de fraai ogende superheldenserie pakt overwegend goed uit. De scherpte is mooi en de (bewerkte) kleuren zijn vol en sluiten prima aan op de duistere sfeer van de stad. Hiermee gaat ook een klein minpuntje gepaard. In de meer donkere beelden vallen details weg. Denk dan aan de de vele zwarte kostuums die in donkere scènes opgaan in de achtergrond. Erg jammer, maar aangezien het toch al een zeer duistere serie is, valt het de gemiddelde kijker waarschijnlijk nauwelijks op. De surround DTS-HD track doet zijn werk, maar is verder niet opvallend aanwezig.

Mooie mix bonusmateriaal
Warner Bros. heeft de nodige extra's toegevoegd aan de uitgave. Deze zijn voornamelijk terug te vinden op de vierde schijf. Erg aardig is 'Gotham Invented', bestaande uit de drie afzonderlijke featurettes 'Building Our Gotham,' 'Paving the Way for the Caped Crusader' en 'Fractured Villains.' Via veel achter de schermen-beelden wordt er ingegaan op de totstandkoming van de serie. Ook leuk is 'Designing the Fiction' waarin onder meer sets, rekwisieten en kledij worden besproken. 'The Legend Reborn' zoomt extra diep in op de pilotaflevering.

De verschillende personages worden besproken in de redelijk promotionele 'Character Profiles'. Robin Lord Taylors Oswald Cobblepot krijgt extra veel aandacht in 'The Game of Cobblepot'. Ook is er nog een registratie van Comic Con 2014, een gag reel en een reeks verwijderde extra's verdeeld over de verschillende schijven.

Seizoen 2 start binnenkort!
Als je een frequent bezoeker bent van serietotaal.nl heb je al de nodige trailers/promo's voorbij zien komen van het tweede seizoen van Gotham. Naar verluidt zou het nieuwe seizoen zich minder focussen op losse subplots en daarmee mee juist meer op een groter algemeen plot. Vanaf 21 september begin FOX met uitzenden. Waarschijnlijk start Veronica pas enkele maanden later met het tweede seizoen.

Hieronder de S2-promo 'Monsters Are Coming':