Tv-serie op Dvd: Empire (seizoen 1)

Tv-serie op Dvd: Empire (seizoen 1)

Lee Daniels regisseert onder meer Terrence Howard in deze succesvolle hiphop-serie.

Bedenker: Lee Daniels | Danny Strong | Cast: Terrence Howard (Lucious Lyon), Taraji P. Henson (Loretha "Cookie" Lyon), Jussie Smollett (Jamal Lyon), Trai Byers (Andre Lyon), Bryshere Y. Gray (Hakeem Lyon), Grace Gealey (Anika Calhoun), Malik Yoba (Vernon Turner), e.a. | Uitzending: 2014 - heden | Tv-zenders: FOX | FOX NL

Lee Daniels wist in 2009 alle aandacht op zichzelf te vestigen met de film Precious, mede doordat het drama werd genomineerd voor zes Oscars, waaronder Beste film. Na onder meer The Butler richtte de filmmaker zich op de tv-serie Empire, een serie die zich afspeelt in de Amerikaanse hiphop-scene. Met Terrence Howard en Taraji P. Henson in voornaamste hoofdrollen groeide de serie uit tot een groot succes.

Zender FOX zeg dat de aftrap van het eerste seizoen (RT = 80%) van Empire (IMDb = 8,0) een mooie 10 miljoen kijkers trok en vervolgens nam het kijkcijfer toe tot zelfs 17,6 miljoen bij de afsluiter. Een prima debuutseizoen dus! Onlangs verscheen de serie op Dvd.

Seizoen 1
Wanneer muziekmagnaat Lucious Lyon te horen krijgt dat hij aan een mogelijk terminale ziekte lijdt, moet hij kiezen wie van zijn drie getalenteerde zonen hem zal opvolgen bij het legendarische platenlabel EMPIRE. Het verhaal neemt een andere wending wanneer zijn ex Cookie vrijkomt uit de gevangenis. Conflicten, moord en bedrog: dat zijn de hoofdingrediënten van deze sexy en meeslepende nieuwe dramareeks waarin we de strijd om de troon volgen.

Dvd: Empire - Seizoen 1 | Aantal discs 4 x Dvd | Speelduur: 12 x ca. 42 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Extra's: Audiocommentaar bij 'Pilot' | Empire: Het zit 'm in de muziek! | In het hol van de leeuw | Volledige muzikale optredens | EAN: 8712626089131 | Release: september 2015 | Met dank aan: 20th Century Fox

De vier schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van Empire zitten vastgeklikt in een vier dunne Dvd-keepcase, met daaromheen een vergelijkbare stevige sleeve. Op de achterzijde van de afzonderlijke keepcases staan synopsissen van de opgenomen afleveringen. Over de locatie en de inhoud van het bonusmateriaal wordt geen duidelijkheid gegeven.

De beeldkwaliteit is netjes, maar is niet te vergelijken met de scherpte en kleuren van een Blu-Ray uitgave. Deze Dvd-uitgave is desondanks redelijk oké op die facetten. Wel is het beeld niet helemaal vrij van grain, al is dat niet direct heel storend. De details in de donkere scènes blijven gelukkig ook redelijk overeind. Beter is het geluid. De Dolby Digital 5.1-surroundtrack laat de muzikale stukken in de serie uitstekend horen. Er zijn muzikale bijdragen van onder meer producer Timbaland en artiesten als Jussie Smollett, Courtney Love, Estelle, Mary J. Blige en Jennifer Hudson. Nette schijf, maar de eveneens verkrijgbare Blu-Ray-uitgave zal naar alle waarschijnlijkheid betere resultaten laten zien.

Basic extra's
Bij de eerste aflevering is er audiocommentaar te beluisteren, met medewerking van onder meer Terrence Howard, Taraji P. Henson, Lee Daniels en Brian Grazer. Op de verschillende schijven zie je de extra's 'Uncut Music Performances' waarin de muzikale optredens in zijn geheel te bekijken zijn. Ook zijn er verschillende "muziekvideo's" te bekijken. Een aantal van het op de hoes vermelde bonusmateriaal lijkt onvindbaar...

Seizoen 2 reeds gestart
Het tweede seizoen in afgelopen maand van start gegaan op FOX. Begin deze maand zendt ook de Nederlandse zender FOX het nieuwe seizoen uit, welke achttien afleveringen telt. De eerste aflevering trok in de States maar liefst ruim 16 miljoen kijkers. Dit is ruim 7 miljoen kijkers meer dan bij de pilot-aflevering van verleden jaar. Hieronder de trailer van seizoen 2: