
Series / Specials
Het slachtoffer in 'Adolescence' is de geheime ster in de aangrijpende Netflix-serie
Het slachtoffer Katie is niet veel in beeld in 'Adolescence', maar ze is wel op een andere manier aanwezig.
Adolescence verscheen iets meer dan een maand geleden op Netflix en is nog steeds een grote hit. Het lijkt er zelfs op dat er een tweede seizoen gaat komen. Ook in het eerste seizoen zijn er nog dingen te ontdekken, want er zit een laag in die je misschien nog niet was opgevallen.
Adolescence is gecreëerd door Stephen Graham, Philip Barantini en Jack Thorne. De psychologische dramaserie volgt de 13-jarige Jamie Miller, die wordt gearresteerd op verdenking van moord op een klasgenoot. Terwijl de waarheid langzaam aan het licht komt, laat de serie zien hoe familie, school en gemeenschap worstelen met schuld en onbegrip.
De muziek van de serie is gecomponeerd door David Ridley en Aaron May. Over de beslissing om muziek toe te voegen aan de serie hoefde Ridley geen twee keer na te denken: "Het was een absolute no-brainer. Het was een onmiddellijke reactie van: 'Oké, hoe kunnen we hierbij betrokken raken?'".
Maar het proces van componeren was anders voor deze serie, legt May uit: "Normaal gesproken krijg je bij de start van een project een bewerking, en die bewerking duurt misschien wel twee keer zo lang als het project zelf".
"Je begint met schrijven voor de bewerking, het wordt ingekort en je bouwt de muzikale taal op, parallel aan de bewerking. In dit geval is er uiteraard geen bewerking", legt hij uit, doelend op het feit dat de afleveringen in één take zijn opgenomen.
De muziek heeft bovendien een diepere laag. Slachtoffer Katie (Emilia Holliday) is namelijk niet veel in beeld te zien, maar wel te horen. Holliday zond spraakberichten door naar de makers van de serie, om te laten zien dat ze kon zingen.
Ridley en May waren onder de indruk en gebruikten vervolgens haar stem: "Ze heeft die prachtige natuurlijke, ongeoefende, zuivere stem en zodra dat onderdeel werd van de partituur, gaf het ons echt de inspiratie om door te gaan met componeren".
Bekijk Adolescence op Netflix.
Adolescence is gecreëerd door Stephen Graham, Philip Barantini en Jack Thorne. De psychologische dramaserie volgt de 13-jarige Jamie Miller, die wordt gearresteerd op verdenking van moord op een klasgenoot. Terwijl de waarheid langzaam aan het licht komt, laat de serie zien hoe familie, school en gemeenschap worstelen met schuld en onbegrip.
Proces van componeren
De muziek van de serie is gecomponeerd door David Ridley en Aaron May. Over de beslissing om muziek toe te voegen aan de serie hoefde Ridley geen twee keer na te denken: "Het was een absolute no-brainer. Het was een onmiddellijke reactie van: 'Oké, hoe kunnen we hierbij betrokken raken?'".
Gerelateerd nieuws
Maar het proces van componeren was anders voor deze serie, legt May uit: "Normaal gesproken krijg je bij de start van een project een bewerking, en die bewerking duurt misschien wel twee keer zo lang als het project zelf".
Stem van Katie
"Je begint met schrijven voor de bewerking, het wordt ingekort en je bouwt de muzikale taal op, parallel aan de bewerking. In dit geval is er uiteraard geen bewerking", legt hij uit, doelend op het feit dat de afleveringen in één take zijn opgenomen.
De muziek heeft bovendien een diepere laag. Slachtoffer Katie (Emilia Holliday) is namelijk niet veel in beeld te zien, maar wel te horen. Holliday zond spraakberichten door naar de makers van de serie, om te laten zien dat ze kon zingen.
Netflix
Ridley en May waren onder de indruk en gebruikten vervolgens haar stem: "Ze heeft die prachtige natuurlijke, ongeoefende, zuivere stem en zodra dat onderdeel werd van de partituur, gaf het ons echt de inspiratie om door te gaan met componeren".
Bekijk Adolescence op Netflix.