
Series / Nieuws
Deze ambitieuze serie had een prijskaartje dat zelfs voor Netflix te gortig was
De serie 'Marco Polo' faalde commercieel ondanks hoge investeringen en ambitieuze productie.
De historische dramaserie Marco Polo werd in 2014 gelanceerd als een van de eerste grote prestigeprojecten van Netflix. De serie moest zich meten met HBO’s Game of Thrones en bood een episch verhaal over de jonge Venetiaanse ontdekkingsreiziger aan het hof van de Mongoolse keizer Kublai Khan. Qua schaal, locatie-opnames en kostuums was het zonder twijfel een van Netflix’ meest ambitieuze pogingen om de streamingoorlog te winnen.
Toch slaagde Marco Polo er niet in om voldoende impact te maken. De ontvangst was wisselend en de kijkcijfers bleven achter bij de verwachtingen. Hoewel Netflix zelden harde kijkcijfers deelt, werd al snel duidelijk dat de belangstelling niet in verhouding stond tot het enorme budget dat in de productie was gestoken.
Volgens insiders had Netflix meer dan 200 miljoen dollar geïnvesteerd in de twee seizoenen van Marco Polo. Daarmee werd de serie een van de duurste producties in de geschiedenis van de streamer. De combinatie van internationale sets, gecompliceerde gevechtschoreografie en historische rekwisieten zorgde voor structureel hoge kosten per aflevering.
Ondanks pogingen om het verhaal verder uit te bouwen en het publiek opnieuw aan te spreken, bleek het voor Netflix zakelijk niet houdbaar om een derde seizoen te ontwikkelen. De investeringen leverden onvoldoende rendement op, en dus werd de stekker eruit getrokken.
Wat meespeelde was dat Marco Polo in een overgangsfase verscheen: Netflix was net begonnen met eigen producties en experimenteerde nog met wat werkte en wat niet. Waar series als House of Cards en Orange Is the New Black snel vaste publieksfavorieten werden, bleef Marco Polo vooral een visueel visitekaartje zonder langdurige impact.
De annulering in 2016 kwam zonder veel bombarie. Er kwam geen afsluitende film of samenvatting, het verhaal eindigde na seizoen 2 abrupt, middenin politieke spanningen tussen Mongolen en Chinese rebellen. Voor fans voelde het als een gemiste kans, maar voor Netflix was het een harde les in kostenbeheersing.
Toch slaagde Marco Polo er niet in om voldoende impact te maken. De ontvangst was wisselend en de kijkcijfers bleven achter bij de verwachtingen. Hoewel Netflix zelden harde kijkcijfers deelt, werd al snel duidelijk dat de belangstelling niet in verhouding stond tot het enorme budget dat in de productie was gestoken.
Kosten
Volgens insiders had Netflix meer dan 200 miljoen dollar geïnvesteerd in de twee seizoenen van Marco Polo. Daarmee werd de serie een van de duurste producties in de geschiedenis van de streamer. De combinatie van internationale sets, gecompliceerde gevechtschoreografie en historische rekwisieten zorgde voor structureel hoge kosten per aflevering.
Gerelateerd nieuws
Ondanks pogingen om het verhaal verder uit te bouwen en het publiek opnieuw aan te spreken, bleek het voor Netflix zakelijk niet houdbaar om een derde seizoen te ontwikkelen. De investeringen leverden onvoldoende rendement op, en dus werd de stekker eruit getrokken.
Overgangsfase
Wat meespeelde was dat Marco Polo in een overgangsfase verscheen: Netflix was net begonnen met eigen producties en experimenteerde nog met wat werkte en wat niet. Waar series als House of Cards en Orange Is the New Black snel vaste publieksfavorieten werden, bleef Marco Polo vooral een visueel visitekaartje zonder langdurige impact.
De annulering in 2016 kwam zonder veel bombarie. Er kwam geen afsluitende film of samenvatting, het verhaal eindigde na seizoen 2 abrupt, middenin politieke spanningen tussen Mongolen en Chinese rebellen. Voor fans voelde het als een gemiste kans, maar voor Netflix was het een harde les in kostenbeheersing.