Series / Nieuws
De Harry Potter HBO-serie moet deze fouten van J.K. Rowling rechtzetten
De nieuwe Harry Potter-serie op HBO creëert wereldwijd ophef door J.K. Rowlings controversiële betrokkenheid.
De komst van de nieuwe Harry Potter-serie naar HBO heeft wereldwijd voor ophef gezorgd, nog voor de eerste scène is opgenomen. Niet alleen vanwege de terugkeer naar het al zo vaak bezochte tovenaarsuniversum, maar vooral door de actieve betrokkenheid van J.K. Rowling. Haar publieke uitlatingen over genderkwesties zijn al langere tijd onderwerp van controverse, maar ook haar ingrepen in het originele verhaal blijven voor verdeeldheid zorgen onder fans.
Sinds de oorspronkelijke boekenreeks is afgerond, heeft Rowling meermaals veranderingen aangebracht in het verhaal, vaak via social media. Het ging daarbij zelden om kleine correcties, maar eerder om opvallende herinterpretaties die het oorspronkelijke materiaal in een ander daglicht zetten. Van tovenaars die op magische wijze ontlasting opruimden tot Nagini die ineens een Aziatische vrouw blijkt te zijn: niet alle aanvullingen vielen in goede aarde.
Een van de opvallendste voorbeelden is het personage Nagini, dat in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald wordt neergezet als een mens met een vloek, terwijl daar in de originele boeken geen enkele aanwijzing voor was. Ook de verklaring dat Hermelien altijd al bedoeld was als niet-wit, lijkt achteraf geconstrueerd. En dan is er nog Perkamentus, die volgens Rowling homoseksueel zou zijn, zonder dat dat ooit expliciet naar voren kwam in de boeken. Veel fans zien deze wijzigingen als geforceerd en onduidelijk.
Toch biedt de nieuwe HBO-serie een kans om structuur aan te brengen in al deze losse eindjes. De casting van een actrice van kleur als Hermelien laat zien dat men openstaat voor Rowings latere interpretaties. Tegelijkertijd is het zaak om te bepalen welke aanvullingen het verhaal daadwerkelijk versterken, en welke beter genegeerd kunnen worden.
Een schrijnend voorbeeld van de verwarring is Minerva Anderling. In de Fantastic Beasts-films verschijnt zij al als docent in de jaren 20, terwijl officiële tijdlijnen aangeven dat ze pas in 1935 is geboren. Voor de serie is dit hét moment om haar originele achtergrond, zoals Rowling die eerder op Pottermore deelde, te herstellen. Daarin verkiest zij een leven in de magische wereld boven een huwelijk met een Dreuzelboer, en verliest later alsnog een geliefde aan een magische plant.
Door de oorspronkelijke opbouw van haar verleden subtiel in de HBO-serie te verwerken, kan de karakterontwikkeling van Anderling weer geloofwaardig worden. Het zou niet alleen de fouten uit de prequels rechtzetten, maar ook het debat rond haar tijdreizen kunnen afsluiten.
Sinds de oorspronkelijke boekenreeks is afgerond, heeft Rowling meermaals veranderingen aangebracht in het verhaal, vaak via social media. Het ging daarbij zelden om kleine correcties, maar eerder om opvallende herinterpretaties die het oorspronkelijke materiaal in een ander daglicht zetten. Van tovenaars die op magische wijze ontlasting opruimden tot Nagini die ineens een Aziatische vrouw blijkt te zijn: niet alle aanvullingen vielen in goede aarde.
Vastlopen in eigen aanpassingen
Een van de opvallendste voorbeelden is het personage Nagini, dat in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald wordt neergezet als een mens met een vloek, terwijl daar in de originele boeken geen enkele aanwijzing voor was. Ook de verklaring dat Hermelien altijd al bedoeld was als niet-wit, lijkt achteraf geconstrueerd. En dan is er nog Perkamentus, die volgens Rowling homoseksueel zou zijn, zonder dat dat ooit expliciet naar voren kwam in de boeken. Veel fans zien deze wijzigingen als geforceerd en onduidelijk.
Gerelateerd nieuws
Toch biedt de nieuwe HBO-serie een kans om structuur aan te brengen in al deze losse eindjes. De casting van een actrice van kleur als Hermelien laat zien dat men openstaat voor Rowings latere interpretaties. Tegelijkertijd is het zaak om te bepalen welke aanvullingen het verhaal daadwerkelijk versterken, en welke beter genegeerd kunnen worden.
De McGonagall-paradox
Een schrijnend voorbeeld van de verwarring is Minerva Anderling. In de Fantastic Beasts-films verschijnt zij al als docent in de jaren 20, terwijl officiële tijdlijnen aangeven dat ze pas in 1935 is geboren. Voor de serie is dit hét moment om haar originele achtergrond, zoals Rowling die eerder op Pottermore deelde, te herstellen. Daarin verkiest zij een leven in de magische wereld boven een huwelijk met een Dreuzelboer, en verliest later alsnog een geliefde aan een magische plant.
Door de oorspronkelijke opbouw van haar verleden subtiel in de HBO-serie te verwerken, kan de karakterontwikkeling van Anderling weer geloofwaardig worden. Het zou niet alleen de fouten uit de prequels rechtzetten, maar ook het debat rond haar tijdreizen kunnen afsluiten.