search
HBO Max-kijkers opgelet: HBO wil je eerst verslaafd maken en dan pas ingrijpen!
Series / Nieuws

HBO Max-kijkers opgelet: HBO wil je eerst verslaafd maken en dan pas ingrijpen!

HBO Max richt zich eerst op klantengroei voordat het wachtwoorddelen beperkt en prijzen verhoogt.

Streamingdiensten zoeken steeds meer manieren om hun winstgevendheid te vergroten nu traditioneel televisie kijken verder afneemt. Het delen van wachtwoorden is daarbij een heet hangijzer. Netflix en Disney+ gingen de afgelopen jaren actief optreden tegen dit gebruik. Toch valt op dat HBO Max die stap nog niet heeft gezet, ondanks de druk om met de concurrentie mee te bewegen.

Tijdens de Goldman Sachs Communacopia and Technology-conferentie lichtte Warner Bros. Discovery-topman David Zaslav de strategie toe. "We hebben nog niet ingezet op de economische kant van het delen van wachtwoorden," verklaarde hij. "Eerst willen we dat kijkers onze series en ons aanbod echt omarmen. Pas daarna zullen we dit punt actiever gaan aanpakken." Het doel is dus om het klantenbestand verder uit te breiden voordat er beperkende maatregelen komen.

Concurrentie en marktaandeel


De cijfers laten zien waarom die keuze gevoelig ligt. Netflix telt ruim 301 miljoen abonnees, Disney+ 127,8 miljoen en Amazon Prime Video zelfs 200 miljoen. HBO Max blijft daar met 125,7 miljoen achter. Netflix liet bovendien zien dat een strenge aanpak van gedeelde accounts in 2023 miljoenen extra abonnees opleverde. Voor Warner Bros. Discovery is het dus verleidelijk om dat voorbeeld te volgen, maar nog niet op korte termijn.

Dat betekent niet dat abonnees kunnen rekenen op stabiele tarieven. Zaslav gaf aan dat er op termijn ruimte is om prijzen verder te verhogen. "Tien jaar geleden betaalden consumenten in de VS gemiddeld 55 dollar per maand voor content. Nu krijgen ze veel meer aanbod voor aanzienlijk minder geld. Daar zit een kans om de prijzen te laten meegroeien," aldus de CEO.

Optimum?


Voor kijkers is dat weinig geruststellend. Hogere prijzen en een eventuele beperking van wachtwoorddelen lijken op termijn onvermijdelijk. De vraag blijft hoeveel consumenten bereid zijn zelfstandig een abonnement te nemen en bij welk prijsniveau het omslagpunt ligt. Eén ding staat vast: ook HBO Max zal uiteindelijk manieren zoeken om het maximale uit de markt te halen.

Aanbevolen artikelen