Films / Nieuws
De hele wereld valt massaal voor deze grootse fantasy film op Netflix, al op de eerste dag de nummer 1 in maar liefst 81 landen
Guillermo del Toro's Frankenstein is een moderne verfilming die de relatie tussen maker en schepsel onderzoekt.
De film Frankenstein, die 2 uur en 29 minuten duurt, is sinds 7 november te zien en is nu al in heel de wereld het absolute kijkcijferkanon op Netflix, de serie is op dit moment in 81 landen de best bekeken film op de streamingdienst.
Voor maker Guillermo del Toro is Frankenstein geen gewoon verhaal, maar een levenslange fascinatie. Sinds zijn jeugd voelt hij zich verbonden met het schepsel dat door Victor Frankenstein tot leven werd gebracht, niet als monster, maar als een heilige figuur. “Ik leef al mijn hele leven met Mary Shelley’s creatie,” zegt Del Toro. “Voor mij is het de Bijbel. Maar ik wilde mijn eigen versie maken, gezongen in een andere toon, met een ander gevoel.”
De film is sinds kort te zien op Netflix, na de première tijdens het filmfestival van Venetië op 30 augustus, Shelley’s geboortedag. In deze verfilming speelt Oscar Isaac de rol van Victor Frankenstein en Jacob Elordi die van zijn schepping. Del Toro’s bewerking onderzoekt niet enkel de relatie tussen maker en schepsel, maar ook de eeuwige vraag wie van de twee werkelijk het monster is.
Del Toro zegt dat Shelley’s roman vol vragen zit die hem al zijn hele leven achtervolgen. “Alleen monsters bezitten de geheimen waarnaar ik verlang,” legt hij uit. Zijn film toont Victor als een man die leven probeert te scheppen uit pure ambitie, maar tegelijk worstelt met schuld, angst en verlangen naar erkenning. Hij noemt het boek “doordrenkt met de angst van iemand die de leugens van de wereld begint te doorzien.” In zijn film probeerde hij dat gevoel te vangen zonder het archaïsch te maken. “Ik wilde dat de dialogen het ritme van Shelley’s taal behielden, maar wel levend aanvoelden.”
Hoewel de film zich afspeelt in de negentiende eeuw, koos Del Toro bewust voor een eigentijdse benadering. “Toen Shelley het schreef, was het een modern boek. Dus wilde ik dat ook de film modern aanvoelde vol kleur en energie, geen stoffige reconstructie.” Daarmee wil hij dat Frankenstein opnieuw iets zegt over onze tijd: over macht, identiteit en de angst voor de mens zelf.
Voor maker Guillermo del Toro is Frankenstein geen gewoon verhaal, maar een levenslange fascinatie. Sinds zijn jeugd voelt hij zich verbonden met het schepsel dat door Victor Frankenstein tot leven werd gebracht, niet als monster, maar als een heilige figuur. “Ik leef al mijn hele leven met Mary Shelley’s creatie,” zegt Del Toro. “Voor mij is het de Bijbel. Maar ik wilde mijn eigen versie maken, gezongen in een andere toon, met een ander gevoel.”
Venetië
De film is sinds kort te zien op Netflix, na de première tijdens het filmfestival van Venetië op 30 augustus, Shelley’s geboortedag. In deze verfilming speelt Oscar Isaac de rol van Victor Frankenstein en Jacob Elordi die van zijn schepping. Del Toro’s bewerking onderzoekt niet enkel de relatie tussen maker en schepsel, maar ook de eeuwige vraag wie van de twee werkelijk het monster is.
Gerelateerd nieuws
Del Toro zegt dat Shelley’s roman vol vragen zit die hem al zijn hele leven achtervolgen. “Alleen monsters bezitten de geheimen waarnaar ik verlang,” legt hij uit. Zijn film toont Victor als een man die leven probeert te scheppen uit pure ambitie, maar tegelijk worstelt met schuld, angst en verlangen naar erkenning. Hij noemt het boek “doordrenkt met de angst van iemand die de leugens van de wereld begint te doorzien.” In zijn film probeerde hij dat gevoel te vangen zonder het archaïsch te maken. “Ik wilde dat de dialogen het ritme van Shelley’s taal behielden, maar wel levend aanvoelden.”
Een moderne klassieker
Hoewel de film zich afspeelt in de negentiende eeuw, koos Del Toro bewust voor een eigentijdse benadering. “Toen Shelley het schreef, was het een modern boek. Dus wilde ik dat ook de film modern aanvoelde vol kleur en energie, geen stoffige reconstructie.” Daarmee wil hij dat Frankenstein opnieuw iets zegt over onze tijd: over macht, identiteit en de angst voor de mens zelf.