Series / Nieuws
George R.R. Martin onthult schokkende waarheid: "Ik had steeds minder te zeggen over Game of Thrones''
George R.R. Martin speelde een cruciale rol tijdens de vroege seizoenen van Game of Thrones.
Toen Game of Thrones in 2011 begon, had niemand kunnen voorzien dat deze televisiebewerking van George R.R. Martins boeken zo massaal zou aanslaan. De wereld bouwde langzaam aan een nieuw tijdperk van serieproducties, maar dat een fantasyreeks zou uitgroeien tot het grootste tv fenomeen uit die periode bleef een verrassing. Toch lag er vanaf het begin een stevige basis doordat de schrijver zelf nauw betrokken was bij de opstart.
In de eerste jaren hield Martin zich nog actief bezig met de serie. Hij leverde vier scripts in vier seizoenen en keek mee met de verhaallijnen die HBO ontwikkelde. Zijn bijdrage beperkte zich niet tot die afzonderlijke afleveringen. Martin dacht mee, las mee en leverde opmerkingen op de grote lijnen die de schrijvers uitstippelden.
In de beginfase schreef Martin achtereenvolgens The Pointy End, Blackwater, The Bear and the Maiden Fair en The Lion and the Rose. Volgens producent Bryan Cogman las hij daarnaast mee met de makers en gaf hij zijn visie op bepaalde keuzes. De serie vond in die seizoenen een duidelijk ritme en groeide met elk jaar verder.
Toen de productie vanaf seizoen 5 nog groter en vooral sneller werd, veranderde Martins rol. Hij schreef geen scripts meer en nam meer afstand van het dagelijkse werk. Officieel zou hij zich willen richten op zijn volgende boek binnen de cyclus, maar zelf gaf hij later aan dat zijn invloed vanzelf afnam.
In interviews zei Martin dat hij vanaf seizoen vijf nauwelijks nog werd betrokken bij de creatieve koers. Hij liet weten dat verschillen in visie tussen schrijver en makers soms lastig waren en dat dat de samenwerking niet eenvoudiger maakte. Over het slotseizoen sprak hij eerder dat het volgens hem alleen volledig trouw aan zijn materiaal had kunnen zijn als de serie nog meerdere jaren had doorgelopen.
In de eerste jaren hield Martin zich nog actief bezig met de serie. Hij leverde vier scripts in vier seizoenen en keek mee met de verhaallijnen die HBO ontwikkelde. Zijn bijdrage beperkte zich niet tot die afzonderlijke afleveringen. Martin dacht mee, las mee en leverde opmerkingen op de grote lijnen die de schrijvers uitstippelden.
Martins vroege rol
In de beginfase schreef Martin achtereenvolgens The Pointy End, Blackwater, The Bear and the Maiden Fair en The Lion and the Rose. Volgens producent Bryan Cogman las hij daarnaast mee met de makers en gaf hij zijn visie op bepaalde keuzes. De serie vond in die seizoenen een duidelijk ritme en groeide met elk jaar verder.
Gerelateerd nieuws
Toen de productie vanaf seizoen 5 nog groter en vooral sneller werd, veranderde Martins rol. Hij schreef geen scripts meer en nam meer afstand van het dagelijkse werk. Officieel zou hij zich willen richten op zijn volgende boek binnen de cyclus, maar zelf gaf hij later aan dat zijn invloed vanzelf afnam.
Afstand in de latere jaren
In interviews zei Martin dat hij vanaf seizoen vijf nauwelijks nog werd betrokken bij de creatieve koers. Hij liet weten dat verschillen in visie tussen schrijver en makers soms lastig waren en dat dat de samenwerking niet eenvoudiger maakte. Over het slotseizoen sprak hij eerder dat het volgens hem alleen volledig trouw aan zijn materiaal had kunnen zijn als de serie nog meerdere jaren had doorgelopen.