search
Deze grote streamingdienst blunderde met  totaal mislukte naamswijziging
Series / Nieuws

Deze grote streamingdienst blunderde met totaal mislukte naamswijziging

Warner Bros. Discovery keert terug naar de naam HBO Max voor duidelijkere merkpositionering en herkenbaarheid.

De naamswijziging van het streamingplatform van Warner Bros. Discovery ligt opnieuw onder het vergrootglas. De stap om het vertrouwde HBO Max in 2023 om te vormen tot het kortere Max bleek nooit echt aan te slaan en leidde vooral tot onduidelijkheid bij abonnees. Dit jaar is de aanbieder teruggekeerd naar de oorspronkelijke naam en dat besluit markeert een duidelijke koerswijziging binnen het bedrijf.

De herintroductie van HBO Max werd deze week toegelicht door CEO Casey Bloys tijdens een bijeenkomst in New York. Volgens hem was de eerdere rebranding een poging om snel terrein te winnen op Netflix, maar verloor het platform daarbij zijn eigen positionering. De terugkeer naar de oude naam moet de nadruk weer leggen op het oorspronkelijke profiel van HBO: een selectie met focus op kwaliteit.

Terug naar het oorspronkelijke merk


Bloys gaf aan dat consumenten juist waarde hechten aan herkenbaarheid. Hij zei onder meer dat Netflix zich al heeft ontwikkeld tot een vast onderdeel van het kijklandschap, maar dat kijkers daarnaast behoefte hebben aan onderscheidende programmering. Volgens hem zoeken abonnees bij HBO Max vooral originele HBO series, grote studioproducties en een zorgvuldig samengestelde bibliotheek. De eerdere koers waarin men te veel tegelijk wilde aanbieden, zou die identiteit hebben vertroebeld.

Een ander knelpunt was de verwarring tussen HBO titels en programma’s die uitsluitend voor Max werden ontwikkeld. Producties zoals The Penguin en The Last of Us werden in de perceptie van kijkers te vaak op een hoop gegooid met Max Originals zoals Doom Patrol en Peacemaker. Door de naamswijziging moet duidelijker zijn welke titels tot het HBO aanbod behoren en welke in de bredere lijn van het platform vallen.

Nieuwe rol voor Max originals


Bloys benadrukte dat de Max Originals voortaan een afgebakende functie krijgen binnen het totale aanbod. Ze worden ontwikkeld als efficiëntere, maar nog steeds hoogwaardige series die jaarlijks kunnen terugkeren. Deze titels moeten publieksgroepen bereiken die net buiten de traditionele HBO doelgroep vallen en tegelijk bijdragen aan de ambitie om het hele jaar door nieuw materiaal te bieden.



Het gecombineerde aantal abonnees van HBO Max en Discovery Plus ligt eind 2025 boven de 125 miljoen wereldwijd, waarmee de aanbieder een van de grootste spelers in de markt blijft. In Nederland bleef de dienst overigens al die tijd gewoon al HBO Max heten, aangezien de naam Max in Nederland verwarring zou oproepen met omroep Max.

Aanbevolen artikelen