search
Netflix-kijkers opgelet; deze nieuwe dienst wordt in 2026 aangeboden
Series / Nieuws

Netflix-kijkers opgelet; deze nieuwe dienst wordt in 2026 aangeboden

Netflix start in 2026 met podcasts om gebruikers langer te binden en marktaandeel te vergroten.

Netflix zet een nieuwe stap buiten de wereld van series en films. De streaminggigant wil zich vanaf 2026 ook profileren als platform voor podcasts. Daarmee betreedt het bedrijf een markt die tot nu toe werd gedomineerd door YouTube en Spotify, met als doel kijkers én luisteraars langer vast te houden.

Volgens informatie die naar buiten kwam, werkt Netflix aan een grootschalige uitbreiding van zijn aanbod met zowel originele als aangekochte videopodcasts. De strategie is onderdeel van een bredere samenwerking met Spotify, die eerder dit jaar werd aangekondigd. Binnen die overeenkomst heeft Netflix onder meer de uitzendrechten verkregen van podcasts van het Amerikaanse sportmerk The Ringer.

Tientallen nieuwe producties in voorbereiding


Bronnen melden dat Netflix in 2026 tussen de vijftig en vijfenzeventig eigen podcasts wil lanceren. De bedoeling is dat de dienst zo meer gebruiksuren genereert, een jonger publiek aanspreekt en zijn advertentiemogelijkheden uitbreidt. Daarnaast wil Netflix zich positioneren als een goedkoper alternatief voor de traditionele talkshow, die vaak hoge productiekosten kent.

Uit onderzoek van Edison Research blijkt dat 73 procent van de Amerikanen ouder dan twaalf jaar regelmatig naar podcasts luistert. Meer dan de helft kijkt bovendien naar videopodcasts, een categorie die op YouTube al goed is voor meer dan een miljard maandelijkse kijkers. Netflix ziet hierin een kans om marktaandeel te veroveren en de concurrentie rechtstreeks aan te gaan.

Recaps en samenwerking met makers


Binnen de nieuwe podcastafdeling zijn Brandon Riegg en Lauren Smith verantwoordelijk voor respectievelijk de originele producties en de licenties. Netflix overweegt ook recap-podcasts bij populaire series, vergelijkbaar met wat HBO eerder deed met The Severance Podcast. Daarmee wil het platform zijn publiek dieper betrekken bij succesvolle titels.

Aanbevolen artikelen