Tv-Serie op Dvd: Hoe duur was de suiker

Tv-Serie op Dvd: Hoe duur was de suiker

De verlengde versie van de visueel sterke bioscoopfilm van Jean van de Velde.

Regie: Jean van de Velde | Cast: Gaite Jansen (Sarith), Yootha Wong-Loi-Sing (Mini-Mini), Kees Boot (Julius), Yannick van de Velde (Rutger le Chasseur), Benja Bruijning (Nathan), e.a. | Jaar: 2013 | Tv-release: 8 februari 2014 (VARA)

Verleden verscheen van regisseur Jean van de Velde het drama Hoe duur was de suiker in de bioscoop. Verrassend genoeg kreeg de film een 'vervolg' op televisie met een vierdelige mini-serie. De gelijknamige serie Hoe duur was de suiker is eigenlijk een soort 'extended version', aangezien het de film betreft met een uur aan extra beelden, die een verdieping geven aan de verschillende personages. Vervolgens is het in vier stukken gehakt van circa drie kwartier.

De mini-serie werd dit jaar tussen 8 februari en 1 maart uitgezonden door de VARA. De eerste aflevering werd bekeken door een net aantal van 1,1 miljoen mensen en moest alleen All You Need Is Love (1,9 miljoen) en Studio Sportwinter (1,7 miljoen) voor zich dulden. Daarna namen de kijkcijfers iets af. Ook online werd de serie goed bekeken. De tv-serie naar het gelijknamige boek van Cynthia McLeod werd eerder deze maand door Entertainment One op een kale Dvd-uitgave in het schap gebracht.

Hoe duur was de suiker
Suriname, 1765. Het is de bloeitijd van de suikercultuur en ook de periode van de slavenopstanden. Tegen dit decor speelt zich het leven af van Elza en Sarith, dochters uit een joodse plantersfamilie, en hun lijfslavinnen Mini-Mini en Maisa. De levens van deze jonge mensen staan in schril contrast met elkaar, maar allen worstelen ze met de liefde, die extra wordt gecompliceerd door de ingewikkelde verhoudingen tussen slaven en planters, rijken en puissant rijken, marrons en Hollandse soldaten.

Hieronder de trailer van de film:

Dvd: Hoe duur was de suiker | Afleveringen: 4 x ca. 45 minuten | Release: maart 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Nederlands 5.1 Dolby Digital | Ondertitels: Nederlands | Aantal discs 2 x Dvd | Extra's: geen | EAN: 8713045241117 | Met dank aan: E1 Entertainment

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van Hoe duur was de suiker zitten in een dikke Dvd-keepcase. Op elke schijf staan twee afleveringen. Helaas wordt er noch in of op de keepcase extra informatie geboden over de afzonderlijke afleveringen.

De beeldkwaliteit is duidelijk van Dvd-kwaliteit. Het oog redelijk netjes, maar het blijft toch jammer dat dit soort uitgaven niet gewoon in High Definition verschijnen. De film Hoe duur was de suiker kreeg wel een Blu-Ray release.

Geen extra's
Het was geen straf geweest als Entertainment One de extra's van de Blu-Ray uitgave gewoon had overgeheveld naar deze Dvd-uitgave van de serie. Ook een extra waarin het verschil tussen de film en serie wordt toegelicht had niet onaardig geweest. Nu bevatten de schijven geen enkele extra's. Jammer.

Conclusie
Mocht je hebben genoten van de film Hoe duur was de suiker dan kan de serie aangeraden worden. Het is duidelijk geen topper, maar het mag regisseur Van de Velde meegegeven worden dat het de serie er visueel zeer netjes uitziet. Met misschien net wat meer acteertalent en beter bronmateriaal zou hij waarschijnlijk een prachtige film of serie kunnen opleveren.

Deze Dvd-uitgave van Entertainment One is ontzettend degelijk. Met was meer moeite had er meer ingezeten: waarom niet de extra's overgenomen van de filmversie? En bovenal: waarom niet gewoon (ook) op Blu-Ray?