DVD-recensie: Revolution S01

DVD-recensie: Revolution S01

Een mooie compacte uitgave.

Bedenker: Eric Kripke | Cast: Elizabeth Mitchell (Rachel Matheson), Billy Burke (Miles Matheson), Tracy Spiridakos (Charlie Matheson), Giancarlo Esposito (Major Tom Neville), Zak Orth (Aaron Pittman), David Lyons (Sebasian Monroe) | Jaren: 2012 "“ heden | TV-release: NBC / Veronica

Revolution is een serie die alweer uit 2012 stamt. De show werd redelijk positief ontvangen, wat waarschijnlijk te danken is aan de productiewaarde en het achterliggende concept. Centraal staat deze vraag: Wat gebeurt er als er ineens geen technologie meer is? Erg interessant, gezien het feit dat we steeds meer leunen op techniek. De serie is in de VS op NBC te zien en in Nederland was de show wekelijks op Veronica te kijken.

Daar is de serie na korte tijd echter alweer van de programmering gehaald. Tegenvallende kijkcijfers maakten dat de show van de maandag naar de zondag verplaatst werd, maar dat mocht niet baten en dus werd de serie in februari van de buis gehaald.

Revolution speelt zich af in een wereld waar op mysterieuze manier alle technologie "“ computers, vlietuigen, auto's, telefoons, zelfs de verlichting "“ is uitgevallen. Wat overbleef is een postapocalyptisch landschap bewoond door meedogenloze paramilitaire groepen, heldhaftige vrijheidsstrijders en gezinnen die vechten om te overleven.

Wanneer de jonge Danny Matheson (Graham Rogers) wordt ontvoerd door militieleiders, gaat zijn oudere zus Charlie (Spiridakos), gewapend met een dodelijke kruisboog en heftige vastberadenheid, wanhopig op zoek naar hun vervreemde oom Miles (Burke) voor hulp. Charlie, Miles en een groep rebellen komen overal gevaar tegen terwijl ze hun familie proberen te herenigen, proberen de Militie ten val te brengen en uiteindelijk de macht terug aan het volk te geven.

DVD: Revolution seizoen 1 | Duur: 40 min. / 20 afleveringen | Release: maart 2014 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Discs: 5x DVD| EAN: 5051888188439 | Met dank aan: Warner Bros.

Waar je vroeger als je een televisieserie op DVD kocht, nog wel eens een dubbeldikke hoes kreeg, lijkt dat tegenwoordig steeds minder de standaard. Dat zien we ook bij deze uitgave van het eerste seizoen van Revolution. Het betreft namelijk een standaard DVD-hoes, met daarin de vijf discs. Zowel de hoes als de slipcase die er omheen zit, hebben exact hetzelfde ontwerp. Binnenin de DVD-hoes tref je verder nog een omschrijving aan van wat er op elke disc te vinden is. Op de discs zelf staat deze informatie niet, daarop staat enkel een getal.

De DVDs gaan gepaard met enkele mooie extra's. De mooiste daarvan is An In-Depth Look at the Revolution Pilot, waarin we interviews met de bedenkers en hoofdrolspelers voorgeschoteld krijgen. Centraal staat het bedenken van regels voor de wereld, zoals bijvoorbeeld of wapens wel of niet werken. Verder wordt er ook gekeken naar het gebruik van visuele effecten bij het maken van de wereld. Een andere mooie toevoeging is de minidocumentaire Creating a Revolution, die een blik biedt op de vele landschappen die we voorgeschoteld krijgen.

Andere extra's zijn wat standaard. Zo vind je in de DVD-box nog wat verwijderde scènes, een gag reel en tot slot nog de vijf webisodes die eerder online verschenen. Vooral de eerste twee zaken voegen niet heel veel toe, maar gelukkig zijn de minidocumentaires erg interessant om te kijken. Het proces dat schuilgaat achter het maken van een serie die zo sterk rust op mythologie is altijd leuk om te zien.

In de Verenigde Staten is het tweede seizoen van de serie nog altijd bezig. Op Veronica zal dat niet te zien zijn. Tegenvallende kijkcijfers in de VS maken het ook nog onzeker of de serie een vervolg gaat krijgen of niet. Dat wordt dus nog even afwachten!